CROSS-BORDER Ako imate web shop i razmišljate o širenju prodaje u inozemstvo, evo od kuda početi….

610

Na nedavno održanoj konferenciji Ecommerce Day 2019 u Zagrebu, Tomáš Braverman, izvršni direktor češke Heureka grupe predstavio je temu „Koje zemlje imaju najviše potencijala za proširenje na njihova tržišta“. Ove informacije mogle bi uvelike pomoći ako kao web trgovac razmišljate o tome da se proširite svoj posao na inozemna tržišta.

Braverman tako savjetuje hrvatskim web trgovcima da razmisle o proširenju na sljedeća tri tržišta: Sloveniju, Mađarsku i Srbiju. Što je toliko privlačno i zašto baš ova tri tržišta?

– „Postoje tri glavna razloga: logistika (neće biti tako skupa), ova tržišta su u savršenom trenutku ecommerce rasta (30% godišnje) i ne postoji dominatan “igrač” koji bi “vladao“ ovim zemljama poput Amazona kao što je slučaj u Austriji, Italiji, Njemačkoj, Španjolskoj, Francuskoj, Rumunjskoj i Bugarskoj.“ – ističe Braverman.

Slovenija 

Većinu stranih investitora privlači strateški položaj Slovenije zato što se nalazi u srcu Europe, ima izvrsnu prometnu i ITC infrastrukturu.

U Sloveniji je visok rast ecommerce prodaje, a neka predviđanja kažu da će rasti još više

Prije početka povremenog obavljanja bilo koje usluge u Sloveniji, pojedinac ili tvrtka uvijek moraju imati slovenski porezni broj. Zakon ne određuje trajanje povremenog razdoblja.

Iako je na prvom mjestu velik ino “igrač”, slijedi domaća bolha.com (slično hrvatskom Njuškalu)

Mađarska

Širenje u Mađarsku vrlo je atraktivno za strane, razvijenije online trgovine. U smislu troškova vođenja online trgovine i online marketinga, ekspanzija je relativno jeftina i jednostavna.

1,7 bilijuna eura u prometu ecommerca i 5,9 milijuna kupaca. Dovoljno za dobar start?

No, treba imati na umu da mađarsko tržište ima svoje specifičnosti. Primjerice, strani web trgovci moraju računati na jak mađarski lokalni patriotizam i imati na umu da Mađari imaju jedan od najviših PDV-a na svijetu – 27%.

Tomáš Braverman na Ecommerce Day 2019 u Zagrebu

Ecommerce u Mađarskoj zaostaje za nekoliko godina u odnosu na zapadna tržišta. Osim niske konkurencije, velika prednost Mađarske stoji u činjenici da je upravo sada idealno vrijeme za ulaganje i da još ima prostora za rast.

Trenutačno najjači online “igrači” koji dominiraju Mađarskom

Srbija

Kupci često ne vjeruju bankovnim transferima i/ili plaćanju kreditnim karticama. U nekim slučajevima nema dovoljno dobrih (ili pouzdanih) platnih sustava pa iz tih razloga kupci ne vjeruju da će paket biti isporučen ako plate unaprijed. Postotak isporuke u gotovini (prema Expandeco) u Poljskoj iznosi 39%, Hrvatskoj 63% dok je u Srbiji na visokih 75% što znači da tamošnji kupci preferiraju plaćanje gotovinom.

Kao mjesto na koje bi proširili svoj posao Srbija svakako ima dobar potencijal

Također, u Srbiji još velika većina, njih 92% koristi desktop kao način kupnje dok tek malo više od polovine (54%) kupuje putem pametnih telefona.

Kada domaće nadmaši strano….

Njemačka je –  NO GO

Kao daleko najopasniji prvi izbor za širenje hrvatskih online trgovina Tomáš Braverman navodi Njemačku, a evo i zašto:

– Iako je tržište ogromno tu je Amazon kao dominantan igrač, marketing je vrlo skup, a novopridošle obično dočekaju lokalni igrači slanjem različitih državnih kontrola (inspekcija). U Njemačkoj postoje mnoga pravila koja morate poštivati i gotovo da ih je nemoguće ispuniti. Dakle, plaćanje velikih kazni gotovo je neizbježno. Osim toga, njemačko tržište ne raste puno više nego što je to bio slučaj ranije. – smatra Braverman.

A gdje se u toj cijeloj priči nalazi Hrvatska? 

Ecommerce u Hrvatskoj sve se više razvija kao rezultat većeg korištenja Interneta u poslovanju. Međutim, online trgovine nude mali broj proizvoda i usluga, što može biti od koristi stranim trgovinama koje se nalaze na svom tržištu i razmišljaju o proširenju poslovanja.

Ecommerce u Hrvatskoj još uvijek je daleko iza drugih zemalja u Europi. Ponajveći razlog su kupci koji imaju manje znanja i iskustva o online kupnji što dovodi do manjeg povjerenja u sigurnost plaćanja i pružanja osobnih podataka poduzećima na Internetu, ali se mijenja uglavnom kroz usvajanje zakona o ecommercu.

Prema istraživanju Expandeca, 31% Hrvata u 2017. godini izvršilo je barem jednu online narudžbu, a njih 76% naručilo je iz inozemnih trgovina. To još samo dodatno naglašava mali raspon asortimana proizvoda u Hrvatskoj.

Najpopularnije kategorije proizvoda bile su, kao i obično: odjeća i modni dodaci, osobna računala i pametni telefoni, turističke ture i ulaznice za film ili kazalište. Pronalaženje informacija o proizvodima ili uslugama prije same kupnje na internetu više je popularno u Hrvatskoj nego u drugim europskim zemljama (90% hrvatskih kupaca). Dominantan izvor informacija i dalje su tražilice poput Googlea koje koristi 61% korisnika.

Cijelu prezentaciju Tomáša Bravermana i u koje se još zemlje isplati (i ne isplati) ulagati pogledajte: Ovdje,, a za intervju klik na: INTERVJU Tomáš Braverman: “Zašto bi se web trgovci trebali držati samo svojeg tržišta?”