Janko Medja, direktor je u Leanpay i stručnjak za strateško planiranje i organizacijsku kulturu kada je u pitanju digitalizacija. Rješava svakodnevne izazove upravljanja: od menadžmenta pa sve do financijskog savjetovanja.
Ovaj profesionalac rođeni je vođa koji vjeruje u otvorenu komunikaciju, kreativnost i dugoročni rast. Smatra kako se treba prilagoditi promjenama, a ne boriti protiv njih!
Koje platne sustave znate, a koriste se od strane korisnika i davatelja usluga te su često izazov za online trgovce na malo. Što mislite koji su glavni razlozi za to?
J.M. – Svi u posljednje vrijeme većinom gledamo videozapise kako bi educirali kupce koji su gotovo ”non stop online”, a još uvijek se vode kao manjina. Iako je rast online maloprodaje brži nego rast tradicionalne prodaje, još uvijek obuhvaća samo manji dio u mnogim ekonomskim područjima.
U protekla dva desetljeća uređaji koji su se upotrebljavali za oglašavanje i kupovinu brzo su se mijenjali – od PC-a do pametnih telefona. Maloprodajne online platforme i njihove usluge su se počele dramatičnije mijenjati s dinamičkim određivanjem cijena i “match the best price” modelima. Na taj je način fragmentirano tržište za usluge plaćanja.
Pružatelji usluga plaćanja, web trgovci kao i kupci moraju u nekom trenutku postignuti konsolidaciju da budu ukorak s vremenom. Cijela slika se svaki dan poboljšava, a neka sredstva plaćanja kao što je PayPal postaju norma. – pojašnjava Janko i nadodaje:
-Odgođeno i obročno plaćanje – srednjeg volumena do 5.000 EUR je veoma različito od plaćanja kreditnim karticama. Možemo vidjeti da jednostavne i efektivne usluge za trgovce nisu masovno dostupne, tako da je za Fintech teže uspostaviti potrebne KYC, bonitetne ocjene, upravljanje likvidnošću i ostale bitne odrednice financijske infrastrukture budući da ni sama okolina, npr. EU nije cijela ujedinjena što se tiče tih usluga. Bankama s druge strane, uglavnom nedostaje fleksibilnosti koju trebaju za razvoj tih servisa putem kojih će zadovoljiti trgovce i kupce koji žude za jednostavnošću. – zaključuje Janko.
Fintech je poremetio i potresao velike bankarske sustave – što možemo očekivati u budućnosti?
J.M. – Nisam jedan od onih koji vjeruju da će banke izumrijeti – one će zadržati veoma važnu ulogu u javnosti kako za pojedinca tako i za tvrtke, kao sigurno upravljanje depozitom, nudeći također usluge upravljanja računima i osiguravanje tekuće likvidnosti. – smatra Janko uz objašnjenje:
-Međutim, vjerujem da će u mnogim bankama izumrijeti IT i R&D odjel osim ako neće doživjeti drastičnu transformaciju budući da će banke biti prisiljene najprije surađivati s IT divovima poput (Apple, Google, Amazon, Microsoft). Isto je i s Fintechom (i ostalim pružateljima usluga) koji će postati njihovi vanjski IT. Možda će se time u mnogim slučajevima optimizirati stvari. – komentirao je Janko. No ono što je naročito zanimljivo jest:
-Cijeli taj financijski pritisak da budu ukorak s tehnološkim napretkom, potaknuti će konsolidaciju u bankarskom sektoru. Moja očekivanja su da će pametne banke kupiti one manje pametne, a u sljedećem desetljeću će kao dodatak integrirati mnoga Fintech rješenja.
“Online sustav plaćanja mora biti jednostavan i besprijekoran kako bi se smanjiLA STOPA napuštanja košarice ” – janko Medja
Koje bi promjene istaknuli kao značajne / vidljive u platnim sustavima u posljednjih nekoliko godina? Što to znači za web trgovce?
J.M. – Prva faza: Online sustav plaćanja mora biti jednostavan i besprijekoran kako bi se smanjila stopa napuštanja košarice. Druga faza: sustav plaćanja, kreditno plaćanje (odgođeno ili u ratama) može zapravo povećati prodaju i dovesti do konverzije. – rekao je Janko i kao najbolje primjere naveo:
Moje mišljenje je da web trgovac mora ispuniti sljedeće ključne elemente kako bi u tome uspio:
- kada vidi kretanje i započinjanje transakcije (točka prodaje i checkouta) na društvenim mrežama (npr. Instagram) web trgovac bi već tamo trebao postaviti mogućnost checkouta. Ideja bi bila npr.: uplata jednim klikom ili još bolje obročno plaćanje direktno na društvenoj mreži. Sve to bi lako moglo duplicirati online prodaju za određene kategorije
- jasan i transparentan prikaz za mogućnost odgode plaćanja ili opciju obročnog plaćanja (kao i dinamička rekalkulacija u skladu s dinamičkim cijenama) može biti također velika pomoć što se tiče krajnje konverzije
Da bi web trgovac uspio u ovome potrebno je pravo razumijevanje korisničkog iskustva. Treba što prije omogućiti dostupne tehnologije i integraciju alata na društvenim mrežama korisnicima, ali i pružateljima usluga plaćanja. – zaključuje Janko.
Prilikom svoje prezentacije na Ecommerce Day 2019. s posjetiteljima ćete podijeliti svoje znanje o tome kako povećati njihovu prodaju (ukupnu vrijednost košarice) nudeći i promičući plaćanja na rate. Možete li unaprijed otkriti neku tajnu o tome?
J.M. – Jedno od iskustava koje imamo je da transparentan prikaz opcija plaćanja na rate i/ili ponuda od 0% kamate odmah uz proizvod, izrazito povoljno utiče na prodaju i konverzije.
“Nisu samo milenijALci oni o kojima bi morali brinuti, postoje mnoge ”mlađe generacije” čije su karakteristike različite” – Janko Medja
Web trgovci se trude mijenjati milenijalce u kupce – Vi možda imate neke odgovore na ovo. Što su zapravo oni?
J.M. – Nisu samo milenijci oni o kojima bi morali brinuti, postoje mnoge ”mlađe generacije” čije su karakteristike različite – lojalni su različitim platformama i imaju različite poglede na svijet. Neki provode sate na YouTubeu, ostali na Instagramu, Snapchatu ili Facebooku. – navodi Janko da trebamo toga biti svjesni, ali i:
-Na različitim društvenim mrežama se raspravlja o različitim kategorijama i temama. Neke od tih generacija ne vole banke, kreditne kartice, administraciju ni papire i radije će izabrati opciju Fintech checkouta koji je vezan na banku. Postoji mogućnost da će čak platiti više zbog jednostavnijeg Fintech procesa.
Poanta je da web trgovci moraju pronaći njihov vlastiti način oglašavanja, marketinški sadržaj i checkout mix da bi povećali vlastitu prodaju i to moraju napraviti za svaku generaciju posebno. Tako je to danas – za nekoliko godina web trgovci će imati sve alate (i morati će naučiti kako ih koristiti) na tržištu – te će morati prilagoditi svoju ponudu svakom pojedincu. – zaključuje Janko.
Osim Janka Medja na Ecommerce Day 2019. stižu i druga brojna svjetska i domaća imena koja nemojte nipošto propustiti! Najbolja predavanja, govornici koji motiviraju i inspiriraju, velike ideje, iskustva, prakse, networking, najveći performans i dobra hrana sve su to razlozi da dođete na konferenciju Ecommerce Day 2019. u zagrebački Kraš Auditorium 17.4.2019. godine!
Prijavite se: Ovdje i vidimo se!
Verziju intervjua na engleskom možete pročitati ovdje: Janko Medja_interview_english version