Geopost je sedmu godinu za redom proveo istraživanje E-shopper barometar na bazi od 36.000 intervjua obavljenih online u 22 europske i 9 zemalja izvan EU. Ovogodišnje istraživanje donosi važne informacije o razvoju e-trgovine i zaključke o najnovijim trendovima online kupnje za 2022. godinu.

Svjetsko tržište se posljednjih nekoliko godina neprestano mijenja, a posljedično su se promijenile i navike potrošača. Današnji e-kupci očekuju ugodno iskustvo kupovine, brzu i pouzdanu dostavu, mogućnost praćenja paketa u realnom vremenu i slobodu odlučivanja kada i gdje će paketi biti isporučeni. Svakako je jedan od najvažnijih kriterija, besplatna dostava, a potom slijedi i besplatan povrat te kupnja bez skrivenih naknada.

Navike hrvatskih e-kupaca

Broj hrvatskih e-kupaca porastao je u odnosu na razdoblje prije pandemije pa tako 75% hrvatskog stanovništva kupuje online čime su Hrvati dosegnuli europski prosjek. Ipak, hrvatski redovni e-kupci manje impulzivno kupuju od europskih kupaca. Stoga je i postotak redovnih hrvatskih e-kupaca, onih koji kupuju najmanje jednu kategoriju proizvoda svaki mjesec online, ipak nešto niži od europskog prosjeka (40%). U redovite online kupci spadaju osobe sve dobi, stare od 18 – 70 godina koje prosječno naručuju 4,3 paketa mjesečno, ali ipak ističe se jedan tipičan profil hrvatskog online kupca: 42 – godišnja žena, udana, veće platežne moći koja živi u urbanoj sredini. Prema istraživanju od ukupnog broja online kupaca čak 59% redovnih e-kupaca čine žene.

Prema istraživanju od ukupnog broja online kupaca čak 59% redovnih e-kupaca čine žene.

Obuća i proizvodi iz kategorije ljepota i njega i dalje su u TOP 3 proizvoda koji se kupuju online, kako u Hrvatskoj tako i u Europi. Hrvati su najviše naručivali proizvode iz kategorije moda (53%), potom obuću (49%), a na trećem mjestu proizvode iz kategorije ljepota i njega (47%). Praktičnost online kupovine ostaje kao jedan od glavnih pokretača kupnje posebice zbog činjenice da 77% ispitanika smatra kako je e-kupovina izvrstan način za uštedu vremena, dok ih 58% smatra da takav način kupovine značajno smanjuje stres koje klasične trgovine mogu proizvest.

S obzirom na rat u Ukrajini i njegove gospodarske posljedice, europski e-kupci i dalje vode računa o cijenama, dok su Hrvatski online kupci aktivniji u traženju velikih popusta, i to puno više od ostatka Europe. Čak 70% redovnih online kupaca se veseli velikim sniženjima kao što su Black Friday, Cyber Monday i sezonske rasprodaje, dok ih 62% smatra da kupnja putem interneta štedi novac.

Jedan od glavnih trendova uočenih u 2022. je popularnost internetske prodaje između pojedinaca.

2/3 redovnih e-kupaca korisnici su CtoC platformi, prisutni kao kupci, prodavači ili oboje. Zarađivanje dodatnog novca ili kupnja proizvoda po nižoj cijeni njihova je daleko glavna motivacija za kupnju na ovim internet stranicama. Dodatno, istraživanje je pokazalo da Hrvati masovno koriste društvene mreže u svrhu kupovine. Društvene mreže koriste se u 9 od 10 kupnji, iz razloga kao što su traženje informacija, inspiracija i, u većini slučajeva, za izravnu kupnju.

Zanimljivo je da 88% hrvatskih redovni e-kupaca i dalje preferira dostavu na kućnu adresu (što je pad od -2% u odnosu na godinu prije), dok se vidi porast preferencija pri odabiru alternativnih mjesta dostave poput Pickup lokacija za preuzimanje paketa, paketomata i dostave na sigurno mjesto (garaža, alatnica i slično). Što se tiče usluga dostave, 8 od 10 redovitih e-kupaca očekuje da će biti obaviješteni o točnom roku dostave od 1 sata i žele imati mogućnost odabira određenog dana / vremena dostave. Prema istraživanju čak 77% redovitih e-kupaca prije će obaviti kupnju putem e-trgovine ako znaju da im dostavlja dostavna služba koja ima vremenski okvir unutar jednog sata.

Detaljnije o segmentaciji e-kupaca i njihovim navikama možete pročitati na https://www.dpd.com/hr/hr/tredovi-i-navike-e-kupaca-u-2022/, a na poveznici https://shorturl.at/htF02 možete pronaći online alat za usporedbu e-kupaca na kojemu možete jednostavno filtrirati tržišta i razne kategorije obuhvaćene istraživanjem.