
Nedavno sam za portal Shopper’s Mind pripremila pregled 8 ključnih elemenata uspješnih infografika, a u ovom članku pokazat ću vam kako u samo 5 koraka možete naučiti oblikovati vlastite infografike koje vam na vizualno privlačan način pomažu nadograditi marketinške i prodajne pristupe.
Kod oblikovanja infografika koristimo vizualne elemente kao što su riječi, odnosno slova, oblici, znakovi, grafikoni i piktogrami (potonje iz računalnog svijeta znamo kao ikone) te im mijenjamo veličinu, razmještaj i boju. Zajedno nam pomažu izgraditi hijerarhiju, razlike i posebnosti te čitatelju omogućuju brzo i detaljno čitanje informacija.
1. Alati
Pri oblikovanju infografika mogu nam pomoći različiti alati. Među njima možemo istaknuti Word, Powerpoint, Keynote i Adobe Illustrator, online aplikacije Vizzlo, Timeline za vremenske skale, Infogr.am te naprednije poput D3 Dana-Driven Documents i Processing. Osobno najčešće koristim Adobe Illustrator koji mi omogućava nadzor nad samom vizualizacijom, a osim toga redovito koristim Powerpoint i Word.
Ne zaboravite da alati ne oblikuju infografike, dizajniramo ih sami, zato koristite alat koji vam je dostupan i dovoljno razumljiv za upotrebu.
2. Hijerarhija
Hijerarhija je okvir koji klasificira važnost informacija i čitatelju olakšava razumijevanje infografike. Za postavljanje hijerarhije obično koristimo dvije osnovne varijable, veličinu i poziciju. U našem društvu obično vrijedi da se najvažnija informacija nalazi gore lijevo nakon čega se naš fokus preusmjerava desno i dolje, slično kao kod čitanja časopisa. Infografiku gradimo baš kao časopis ili uobičajen dokument u Wordu.
HIJERARHIJA JE KRALJICA OBLIKOVANJA. AKO JE PRAVILNO UPOTREBLJENA, OSIGURAVA ČITLJIVOST I JASNOĆU INFORMACIJA.
Gore će se nalaziti naslov koji sažima sadržaj infografike i privlači čitatelja. Naslovu možemo po želji dodati i vizualni element, a zatim nastavljamo uvodnim grafikonom ili kratkim tekstom kojim detaljnije objašnjavamo sadržaj infografike, slično kao kada pišemo uvod za tekst.
Nakon uvoda slijedi niz grafikona kojima nastojimo informacije prikazati još jasnije. Infografika obično završava navođenjem izvora, veličine uzorka i autora. Vrlo je važno da nikada ne zaboravimo navesti izvor i pravilan citat jer upravo oni infografikama daju vjerodostojnost.
3. Tekst
Tekst u infografici mora bit kratak i jasan. Mora naglasiti srž i pravilno interpretirati sadržaj grafova. Pojedine informacije koje želimo naglasiti možemo istaknuti podebljanim slovima.
4. Vizualizacija podataka i grafova
Grafikon je prikaz brojčanih podataka vizualno. Razlikujemo statične, animirane i interaktivne grafove. Statičan graf je vizualizacija koja se ne mijenja u vremenu, dok se animirani graf mijenja. Promjene u interaktivnom grafu ovise o utjecaju korisnika određenom akcijom. Animirani grafovi su obično u obliku videa, a interaktivni mogu sadržavati i korisničko sučelje za lakše snalaženje. Statični grafovi se najčešće koriste i pojedinci ih lako mogu oblikovati.
U nastavku ćemo spomenuti različite tipove grafikona i način korištenja:
Jednostavan grafikon (Simple chart)
Za usporedbu dva podatka najbolje je koristiti dijagram koji predstavlja jednostavan prikaz dvije vrijednosti.
Tortni grafikon (Pie chart)
Ovaj tip grafikona upotrebljavamo kada želimo prikazati odnos manjeg broja vrijednosti, ali ne i u slučaju kada ih je više od četiri.
Histogram (Bar chart)
Histogram za prikaz koristi trake. Prikladan je kada želimo prikazati količinske vrijednosti većeg broja elemenata ili količina.
Linijski grafikon (Line chart)
Ovu vrstu grafikona upotrebljavamo ako prikazujemo promjenu jedne varijable u više koraka.
Timeline
Koristimo u primjeru kada želimo prikazati promjene vrijednosti ili elemenata kroz vrijeme.
Drvo (tree map)
Kada želimo prikazati hijerarhiju elemenata, koristimo drvo.
Karta (map)
Vrsta grafikona namijenjena prikazu lokacije na kojoj se element ili elementi nalaze.
Mreža (network)
Mreža je primjerena za prikaz međusobne povezanosti elemenata.
Različite grafikone možemo spojiti u jedan i tako stvoriti kompleksne i zanimljive vizualizacije. Ako potonjima dodamo tekst i piktografe, dobivamo inforgrafiku.
5. Uređivanje i usklađivanje prije objave
U infografici pokušajte standardizirati sve grafikone, uskladite font, veličine i boje. To najlakše možete napraviti tako da stvorite vlastitu paletu boja i odredite hijerarhiju slova. Word i Powerpoint u tu svrhu koriste Teme (Theme). Pripazite na dijelove istaknute upotrebom kontrastnih boja, a prije svega se riješite svih elemenata koje ne trebate, na primjer pozadinske linije ili legende koje ponavljaju informacije. 3D grafove je često teže čitati od uobičajenih verzija, zato izbjegavajte takve vizualizacije. Na kraju još jednom provjerite jasnoću hijerarhije, čitljivost sadržaja, veličine i boje za standardizaciju važnih informacija. Ne zaboravite pregledati i gramatiku.
Time je vaša infografika dovršena i spremna za objavu. Ne zaboravite, infografike su odličan alat za skupljanje prodajnih tragova (leadova).
Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.