Može li e-trgovina biti sigurna kao kupnja licem u lice? Rast digitalnog poslovanja pokazuje da smo bliže nego ikad toj stvarnosti. U središnjoj i istočnoj Europi brzo usvajanje e-trgovine nadahnjuje usluge koje spajaju fizičko i virtualno kako bi zadovoljile potrebe potrošača za većom sigurnošću i praktičnošću.
U Poljskoj, Żabka Polska, tvrtka koja upravlja modernim fizičkih trgovinama, autonomnim trgovinama Żabka Nano i mobilnim aplikacijom, predvodi utrku za stvaranje istinski nesmetanog iskustva kupnje. Najsuvremenija tehnologija, koju pokreće američka tvrtka AiFi, omogućuje kupcima da uđu u trgovinu, preuzmu robu koju žele i jednostavno izađu, dok se plaćanje odvija u pozadini.
Żabka Polska trenutno ima mrežu od 41 autonomne Żabka Nano trgovine diljem Poljske koje funkcioniraju na opisani način.
Kupci imaju mogućnost korištenja tvrtke Żappka aplikacije za samoidentifikaciju putem QR koda ili registracije svoje bankovne kartice i broja mobilnog telefona pri ulasku kako bi se olakšala komunikacija i naplata. Usvajanjem AiFi platforme za autonomnu trgovinu, Żabka Polska je među prvim valom europskih trgovaca koji nastoje redefinirati iskustvo kupnje oko pogodnosti za kupce, brzine i sigurnosti.
Prijevare se smanjuju, potrošači postaju kreativni
Čini se da su nedavni uspjesi u borbi protiv online prijevara trgovcima na malo i tehnološkim tvrtkama dali samopouzdanje da ubrzaju prema pravoj “omnikanalnoj” kupovini – plaćanju za bilo što, bilo gdje, korištenjem niza metoda i uređaja. Podaci iz Nielsen IQ pokazuju da su internetske transakcije diljem Europe rasle između 6 i 12 puta brže od plaćanja licem u lice tijekom pandemije. Iako bi se moglo očekivati razmjeran porast prijevara, to nije bio slučaj. Stručnjaci za internetsku poslovnu inteligenciju FICO kažu da su se ukupne prijevare zapravo smanjile između 2018. i 2021. s 1,8 milijardi eura na oko 1,6 milijardi eura. Na temelju ovih podataka, uzetih kao postotak ukupnih transakcija, prijevare su opale u cijelosti – što znači da veće vrijednosti može sigurno teći između banaka, trgovaca i kupaca nego ikad prije
Omnichannel kupovina – nova stvarnost nakon COVID-19
Uz sve više kupaca koji spajaju svoje online i fizičke kupovne navike i širi raspon vrsta plaćanja i uređaja, čini se da je dugo obećana budućnost omnichannel plaćanja sada stvarnost. Za mnoge trgovce to će značiti usvajanje tehnologija plaćanja koje omogućuju trenutne povrate, mogućnost brzog odlaska iz trgovine bez kupnje i brže vrijeme kupnje.
Renata Vujasinovic, Country Manager u Visa Hrvatska, kaže da nekoliko čimbenika potiče brzo usvajanje digitala u srednjoj i istočnoj Europi: „Od tokenizacije do autentifikacije temeljene na riziku (RBA) i biometrije, mnogi trgovci koriste sofisticirane tehnike kako bi transakcije učinili sigurnijima i optimizirati njihovu upotrebu transakcijskih podataka.”
Kao što primjećuje Renata Vujasinovic, mnogi trgovci shvaćaju da većina potrošača želi maksimalnu pogodnost i širok raspon opcija plaćanja, od QR kodova do kripto plaćanja i odlaska. Korištenjem ovih novih tehnika u trgovinama i online, trgovci mogu poboljšati korisničko iskustvo i potaknuti veću prodaju.”
Potrošači u Hrvatskoj u trgovinama preferiraju kartično plaćanje
Prema istraživanju „EVO – preferencije metoda plaćanja“ provedenom u svibnju 2022. u Hrvatskoj, potrošači u Hrvatskoj, njih 50 posto, preferira elektroničko plaćanje jer se radi o brzom i učinkovitom načinu plaćanja.
Karticom uglavnom plaćaju kad plaćaju iznose veće od 500 kuna, a 23 posto korisnika kartica u Hrvatskoj koristi karticu nekoliko puta na dan.
Zanimljiv je podatak da jedan od pet potrošača u Hrvatskoj online plaćanje obavlja uz pomoć digitalnog novčanika, a više od 50 posto kupnji u online trgovinama plaća se putem bezgotovinskog e-plaćanja.