
Podaci Europske komisije pokazuju kako se tijekom 2014. godine čak 15% potrošača odlučilo na web kupovinu kod inozemnog trgovca. Unatoč činjenici da web trgovina u cjelini brzo raste, kod prekogranične online kupovine potrošači i dalje nailaze na brojne poteškoće. U svjetlu ostvarivanja jedinstvenog digitalnog tržišta, EK je nedavno predstavila nekoliko dodatnih zakonodavnih prijedloga koji štite interese potrošača dok iz perspektive trgovaca i dalje ostaju otvorena neka problematična pitanja.
Pregled dopuna zakonodavnih prijedloga
1. Osiguranje dostupne i kvalitetne prekogranične dostave
Prekogranične poštanske usluge mogu biti i do 5 puta više iako takve cijene često nisu opravdane. Predloženom odredbom, Komisija želi osigurati transparentnost cijena te nadzor nad uslugama prekogranične dostave.
Prepreke u pogledu troškova dostave najbolje ilustriraju praktični primjeri. Europski potrošački centar spominje iskustvo potrošača koji je naišao na problem pokušavajući pravovremeno vratiti kupljenu odjeću jednom njemačkom trgovcu. Trgovcu su se troškovi poštarine i povrata proizvoda učinili previsokima pa je potrošač morao sam snositi troškove povrata proizvoda. Nakon intervencije Centra, trgovac je potrošaču vratio poštarinu koju je kupac platio prilikom narudžbe, ali mu nije vratio troškove povrata proizvoda dok je potrošačima iz nekih drugih zemalja omogućen povrat istih troškova.
2. Sprečavanje geografskog blokiranja
Online potrošači mogu prilikom prekogranične kupovine naići na situaciju u kojoj trgovac ne dozvoljava dostavu u njihovu državu. EK u svom prijedlogu navodi konkretne situacije u kojima ne postoje razlozi za geografsko blokiranje. Neki od njih su sprečavanje registracije koja je uvjet za online kupovinu, automatsko preusmjeravanje na web stranicu u državi kupca, nemogućnost odabira željenog načina plaćanja te ostala diskriminacija koja proizlazi iz mjesta prebivališta, lokacije ili državljanstva kupca.
3. Promjene na području nadzora
Komisija predlaže da nacionalna nadzorna tijela dobiju više ovlasti u smislu poštivanja prava potrošača. Tako bi po novom prijedlogu od banke i ponuđača hosting usluga bilo moguće zahtijevati sve podatke potrebne za identifikaciju trgovca za kojeg se sumnja da je prekršio zakon. Osim toga imali bi pravo odmah isključiti web stranicu na kojoj se dogodila prevara.
Novi paket mjera koje predstavljaju dopune zakona Europska komisija je objavila 25. Svibnja.
Pročitajte opise ključnih odredbi »
Potrošači su zaštićeni, što je s trgovcima?
Unatoč dopunama, za trgovce postoje još brojna otvorena pitanja. Veće ovlasti nacionalnih institucija mogu predstavljati prijetnju u lokalnom i prekograničnom kontekstu jer bi trgovac mogao biti podvrgnut istrazi i to bez čvrstih temelja. Time bi mogao biti ugrožen trgovčev ugled koji znatno utječe na uspješnost njegova poslovanja, a Komisija još uvijek nije otvorila pitanja zaštite trgovaca.
Uvođenje obvezne prodaje potrošačima iz inozemstva značilo bi da trgovac mora biti upoznat s pravima potrošača svih država članica EU te da im mora pružiti odgovarajuću podršku. To bi moglo donijeti veći broj pritužbi i eventualnu eskalaciju sporova.
»Komisija bi prvo trebala ukloniti prepreke u prekograničnom poslovanju i trgovanju te to postaviti kao ključni element strategije u stvaranju jedinstvenog digitalnog tržišta, a ne uvoditi dodatne prepreke i opterećenja za trgovce. Tek tada bi se europski prostor pokazao jedinstvenim.” smatra Marin Vladović, izvršni direktor Ceneje d.o.o.
Zanima vas više?
Pročitajte i: