Razmišljate o pokretanju vlastite online trgovine? Evo što prvo morate učiniti…

Popularnost online trgovina raste iz dana u dan, a u Hrvatskoj nije ništa drugačije. To dokazuju službeni podaci Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta RH koji pokazuju kako se više od 25% malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj bavi online prodajom. Ništa čudno ako uzmemo u obzir prednosti online trgovine nad klasičnom trgovinom. Izrada web shopa puno je jeftinija za pokretanje i održavanje, ponuda je stalno dostupna na internetu i lakše dosežete ciljane kupce. Ne pojavljuju se dodatni troškovi za zapošljavanje ili najam prostora, a kupci mogu kupovati 24 sata na dan, 7 dana u tjednu. Kada se odlučite na otvaranje web trgovine, važno je da znate i poštujete sve zakonske odredbe vezane uz takvo poslovanje.

U Hrvatskoj trgovinu uređuju brojni zakoni i propisi, a neki od njih su:

  • Zakon o trgovini,
  • Zakon o elektroničkoj trgovini,
  • Pravilnik o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica,
  • Pravilnik o klasifikaciji prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo,
  • Zakon o obveznim odnosima,
  • Zakon o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova,
  • Zakon o elektroničkom potpisu,
  • porezni propisi,
  • propisi specifični za pojedinu djelatnost i pravni oblik osobe,
  • propisi o zaštiti osobnih podataka,
  • Zakon o zaštiti potrošača.

Prvi korak je registracija djelatnosti

Kada se odlučite da je pravo vrijeme za pokretanje online trgovine, morate registrirati djelatnost. To znači da je prvi korak registracija obrta ili tvrtke (trgovačkog društva) prilikom čega se u registar djelatnosti upisuju i usluge informacijskog društva. Usluga informacijskog društva je usluga koja se na individualni zahtjev korisnika pruža elektroničkim putem uz određenu naknadu – online prodaja robe i usluga, reklamiranje putem interneta…

Zakon o trgovačkim društvima zahtjeva od j.d.o.o., d.o.o. i d.d. društava da na svojim stranicama jasno istaknu naziv i skraćeni naziv tvrtke, sjedište tvrtke, sud i broj pod kojim je tvrtka upisana u Sudski registar, iznos temeljnog kapitala trgovačkog društva, te je li uplaćen u cijelosti – ako nije, navesti koji dio nije uplaćen, za dionička društva se navodi ukupan broj izdanih dionica i njihovi nominalni iznosi, prezimena i bar jedno ime člana Uprave, a za dioničko društvo treba navesti članove uprave. Provjerite jeste li naveli tvrtku i sjedište institucije kod koje imate otvoren račun, te broj istog. Nije na odmet napisati i OIB tvrtke, te PDV broj. Kazne za nenavođenje tih podataka mogu biti do 7.000 kn za odgovornu osobu, tj. do 50.000 kn za tvrtku. Za obrte su zahtjevi malo drugačiji.

Zakon zahtjeva da na svojoj stranici jasno istaknete naziv tvrtke i njeno sjedište, te mnoge druge podatke, a za nepridržavanje istog propisane su kazne do čak 50.000 kn.

Uvjeti koje morate zadovoljavati kao online trgovac su:

  • Osigurati skladištenje robe (ako nudite samo usluge, ne trebate podnositi zahtjev za ishođenje rješenja o ispunjavanju minimalno tehničkih uvjeta);
  • Ukoliko koristite skladište, morate zadovoljavati propisane uvjete o gradnju, prevenciji požara i zaštiti na radu;
  • Ako prodajete hranu morate zadovoljavati propisane opće sanitarne, zdravstvene i higijenske uvjete;
  • Zadovoljiti uvjete propisane posebnim propisima, sukladno vrsti robe, načinu trgovanja robom, fizikalno-kemijskim i drugim karakteristikama robe;
  • Ako imate fizičku trgovinu i Rješenje o ispunjavanju minimalno tehničkih i drugih uvjeta, možete se baviti i online prodajom bez da tražite novo rješenje.

Sukladno Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom, svi porezni obveznici dužni su izdati račun preko elektroničkih naplatnih uređaja izravno povezanih s Poreznom upravom. Isto tako morate biti svjesni da je prema Zakonu o trgovini propisani rok za raskid ugovora 14 dana. To znači da kupac može iskoristiti svoje pravo na jednostrani raskid ugovora u roku od 14 dana i trgovac mu je dužan vratiti sve što je platio na temelju ugovora. Važno je i da u svojim Općim uvjetima definirate postupak naručivanja – registraciju kupca, plaćanja, isporuke, preuzimanja, načina reklamacije, te odgovornost za materijalne nedostatke.

Što vam je zabranjeno ako ste online trgovac?

1. Zavaravajuća poslovna praksa

Time se smatraju sve netočne informacije koje kupca navode da kupi, ako to inače ne bi napravio.

2. Naplata skrivenih troškova

Kupac mora izričito potvrditi da razumije što mora platiti. Ako nije dao izričit pristanak, nego se trgovac poslužio opcijom prešutnog prihvata, kupac može zatražiti povrat bilo kojeg dodatnog iznosa. Sve cijene moraju biti jasno i nedvosmisleno označene, a posebno se mora navesti jesu li u prikazanu cijenu uključeni troškovi dostave i ostali manipulativni troškovi, porez, te drugi troškovi koji utječu na prikazanu cijenu.

3. Dodatne naknade

Trgovac može naplatiti samo osnovnu tarifu za korištenje kreditne kartice ili drugih oblika plaćanja, te kod korištenja telefonskih brojeva putem kojih ga kupac može kontaktirati.

4. Prethodno označene narudžbe

Zabranjena su prethodno označena polja koja automatski nude dodane usluge tijekom procesa kupovine.

To su samo neke od stvari na koje morate biti pozorni prilikom otvaranja web trgovine. Važno je da je poslovanje transparentno i jednostavno. Detaljnije pročitajte na Vodiču za obavljanje djelatnosti trgovine putem interneta kojeg je izdalo Ministarstvo gospodarstva RH, a ne bi bilo na odmet ni da angažirate pravnog stručnjaka koji će vas uputiti u aktualne informacije i zakone.  Ne zaboravite veliku pažnju posvetiti novoj Uredbi o zaštiti osobnih podataka – GDPR-u koji će uskoro stupiti na snagu.

Zanima vas više?

Pročitajte i:

PODIJELI
Prethodni članakOnline metode plaćanja u Europi
Idući članakOsnove dobrog UX designa
Matej Kolšek je direktor uredništva i marketinga na Ceneje d.o.o. s 10-godišnjim iskustvom na tom području. Na razini cijele regije (ceneje.si, jeftinije.hr, idealno.rs i idealno.ba) brine za kvalitetu podataka, korisničko iskustvo i sadržajni razvoj portala kao i za njihovu promociju te stalni rast posjećenosti.