Google Analytics 4 donosi nov pristup web analitici. Predstavlja nove izazove, posebno za marketinške stručnjake ili vlasnike web trgovina koji su se navikli na rad s Universal Analyticsom (prethodni sistem Google Analyticsa). Budući da ova dva alata obrađuju podatke na različite načine, važno je temeljito razumjeti sve promjene koje Google Analytics 4 donosi, jer se prikazani podaci razlikuju te ih stoga ne treba ocjenjivati na isti način kao u prethodnoj verziji.

Za bolje razumijevanje prijelaza na GA4, što može promijeniti vaše trenutne pristupe analizi marketinških aktivnosti i izvještavanju, predstavit ćemo vam ključne promjene.

Budući da je cijela analitika usmjerena na događaje na korisničkom putu (event-based analytics), dok je UA bio fokusiran na sesije (session-based), potrebna je temeljita promjena razmišljanja jer će praćenje aktivnosti postati važnije od praćenja prometa.

U prethodnoj verziji postavljali ste filtere za snimljene podatke (Recorded data filters), što više nije moguće u novoj verziji. Prikazi se automatski izvještavaju na temelju UTM parametara – stoga je još važnije kako ih postavite.

Moguće je da GA4 prikaže čak do trećine manje vrijednosti u usporedbi s istim razdobljem u UA. Važno je razumjeti da ti padovi ne odražavaju negativne promjene u poslovanju, već su samo posljedica drugačije logike prema kojoj GA4 djeluje. Kako vam se to ne bi dogodilo, objasnit ćemo vam kako možete postupati i gdje se obično pojavljuju komplikacije.

1

Slaba implementacija GA4

Točnost je najlakše provjeriti usporedbom podataka iz GA4 i Universal Analyticsa ili drugog izvora podataka (npr. iz vašeg CRM sustava).

Najčešće neslaganje javlja se ako ste GA4 implementirali pomoću dodatka ili umetanjem koda na web stranicu. Najpouzdanija instalacija GA4-a je putem upravitelja Google Tag Managera. Osim fleksibilnosti, omogućava vam i otkrivanje pogrešaka pomoću Debug moda.

2

Pripisivanje (en. Attribution)

odnosi se na postupak pripisivanja zasluga određenom marketinškom kanalu ili točki dodira unutar putanje pretvorbe s obzirom na konačnu pretvorbu ili radnje korisnika. To nam omogućuje razumijevanje koji marketinški kanali i kampanje najviše doprinose.

Google Analytics 4 pretpostavlja “data driven” atribuciju i ne pripisuje sve posljednjem kliku – kao prije. Temelji se na podacima i pripisuje pretvorbe na temelju toga kako ljudi reagiraju na različite oglase i donose odluke o kupnji. Na temelju podataka o njihovom ponašanju utvrđuje koje ključne riječi, oglasi i kampanje imaju najveći utjecaj na pretvorbe. Google Analytics tako “raspada” pretvorbe na manje dijelove duž putanje pretvorbe i npr. 1 pretvorbu pripisuje 3 izvorima u omjeru 0,4 + 0,4 + 0,2.

Na primjer, ako je put pretvorbe: Google search > Facebook Remarketing > Affiliate > Kupovina

u starom modelu bi se tretirala kao (UA) Google = 0, Facebook = 0, Affiliate = 1
sada se tretira kao (GA4) Google = 0.3, Facebook = 0.1, Affiliate = 0.6

3

Parametri UTM

oznake koje možete dodati URL-om kako biste pratili izvor (source), medij (medium) i kampanju (campaign) prometa na vašoj web stranici u usluzi Google Analyticsa. Ako ih ne postavite ispravno, može se dogoditi da posjete/događaji budu pripisani različitim izvorima, što rezultira nedosljednim podacima – teško ih je adekvatno uzeti u obzir.

4

Izvor / medij = nije postavljen (en. Not set)

Moguće je da naiđete na ovu rečenicu u nekom izvještaju. “Not set” znači da u izvještaju taj izvor ili medij može sadržavati podatke iz različitih izvora, pa bi bilo najbolje provjeriti stari UA model i utvrditi koji izvori nisu dodijeljeni. Osigurajte dosljednost vaših parametara UTM, jer jedna mala promjena može sve poremetiti.

5

Privola za kolačiće

Posljednjih godina postotak ljudi koji odbijaju kolačiće u blagom je porastu. Oni koji to rade, međutim, “izgubljeni” su za Google Analytics. U ovom slučaju, GA4 je osmislio rješenje nazvano modeliranje konverzija (eng. Conversion modeling), gdje se konverzije modeliraju do 7 dana unatrag. Stoga je potpuno moguće da danas u GA4 imate 10 konverzija iz partnerske mreže (eng. Affiliate network), a za 7 dana ih imate 15.

Primjer dobre prakse – priprema izvještaja

Koraci za izradu izvještaja o prometu (primjer iz kampanje jeftinije!):

  • Stvorimo novi izvještaj u odjeljku “Istraživanja”.
  • Dodamo Izvor/Medij u dimenziju (en. Dimension).
  • Dodamo Izvor/Medij u tablicu ispod redaka (en. Rows).
  • Postavljamo filter u kojem će Izvor/Medij sadržavati “Jeftinije” (ovisno o integraciji kampanje).
  • Prihode od kupovine dodajemo u polje “Metrika” i unosimo ih kao Vrijednosti.

RAZLIKE IZMEĐU GA4 I UA 

Ako vas zanima kako Google Analytics 4 radi drugačije od Universal Analyticsa, pregledajte tablicu:

Metrika Universal Analytics (UA) Google Analytics 4 (GA4)
Total Users Primarna korisnička metrika u UA: ukupan broj korisnika Ukupno broj jedinstvenih korisnika koji su evidentirali događaj
New Users Število korisnika koji su prvi put uspostavili kontakt s vašim web mjestom. Broj korisnika koji su prvi put upotrijebili vaše web mjesto ili zagnali aplikaciju.

Metrika se mjeri s brojem novih jedinstvenih identifikatora (user ID), koji su zabilježili događaj first_open ili first_visit.

Active Users N/A Primarna korisnička metrika u GA4: broj jedinstvenih korisnika koji su posjetili vaše web mjesto ili aplikaciju. Aktivni korisnik je svaki korisnik koji je u aktivnoj sesiji ili ima aktiviran jedan od sljedećih događaja kada Analytics prikuplja podatke:

first_visit ili engagement_time_msec s web mjesta

first_open ili engagement_time_msec iz aplikacije za Android

first_open ili user_engagement iz aplikacije iOS

Pageview Ukupan broj pregledanih stranica. Broje se ponovljeni prikazi jedne stranice. aka Views: Ukupan broj zaslona aplikacije i/ili web stranica koje su vaši korisnici vidjeli. Metrika “Pregleda” koji se nalazi u sučelju za izvješćivanje kombinacija je prikaza stranice i prikaza zaslona. Broje se ponovljeni prikazi jednog zaslona ili stranice.
Unique Pageview Ukupan broj pregledanih stranica, ali duplikati se ne računaju N/A
Purchases događaji kupnje pokreću se unutar modela “Enhanced Ecommerce model”. Podaci se izvlače iz niza proizvoda putem JavaScripta koji pruža Google Analytics i prikupljaju u događaju kupnje kada odlučite poslati taj događaj događaji kupnje preporučuju se i prikupljaju podatke na sličan način kao UA, ali postoje razlike. Ne pruža dodatni JavaScript za prikupljanje polja i očekuje se da ćete sami navest predmete polja za prikupljanje eventualnih kupnji.
Session
  • Vremensko razdoblje u kojem je korisnik aktivno angažiran na vašoj web stranici ili aplikaciji
  • Ima definirane parametre za ono što može uzrokovati prekid, na primjer, sesija će završiti kada je prošlo više od 30 minuta neaktivnosti, ovisno o postavkama vremenskog ograničenja sesije.
  • Ako se korisnik vrati nakon isteka vremena sesije, započet će nova sesija.
  • Ako je korisnik na web stranici kada stigne ponoć, pokrenut će se nova sesija.
  • Ako korisnik pokrene nove parametre kampanje dok je na web stranici, pokrenut će se nova sesija.
aka Početak sesije

  • Za određivanje sesije, iz koje dolazi svaki događaj, događaj session_start kreira ID sesije i analitika povezuje ID sesije sa svakim sljedećim događajem u seji.
  • Sesija se završava, kada je neaktivnost dalja od postavke ograničenja sesije.
  • Sesije se ne pokreću ponovno u ponoć niti kada se naiđu na nove parametre kampanje.
  • Ako se korisnik vrne po isteku časa sesije, počinje nova seja.
Session/Traffic based Acquisition metrics Nalazi se u odjeljku “Acquisition” u nizu različitih izvješća, kao što je izvješće o kanalima ili izvješće o izvoru/mediju

Kanal ili izvor/medij je dimenzija koja se analizira u odnosu na metriku, kao što su korisnici i sesije.

Zadani vremenski okvir atribucije za sesiju određen je postavkom “Timeout kampanje”. Prema zadanim postavkama, to je 6 mjeseci.

Mjerni podaci o stjecanju prometa mogu se pronaći u izvješću o stjecanju prometa.

Dimenzije kanala ili izvora/medija mjere se u odnosu na mjerne podatke kao što su korisnici i sesije.

Imajte na umu da su glavne razlike koje možete vidjeti između UA i GA4 za metriku akvizicije usklađene s razlikama koje ćete primijetiti za metriku korisnika ili sesija.

Vremenski okvir konverzije atribucije za sesije određen je postavkom “Svi drugi događaji konverzije”. Prema zadanim postavkama, to je 90 dana.

Key events Vi definirate cilj kako biste naznačili da se određena radnja korisnika smatra konverzijom. Na primjer, ako definirate cilj “Slanje obrasca”, konverzija će se registrirati svaki put kada korisnik pošalje obrazac.

UA broji samo jednu konverziju po sesiji za svaki cilj. Dakle, ako korisnik podnese obrazac dva puta tijekom iste sesije, samo će se jedna konverzija računati za cilj “Pošalji obrazac”.

Za svaku radnju koju želite računati kao ključni događaj određujete ključni događaj. Na primjer, ako navedete da je događaj “Slanje obrasca” ključni događaj, ključni događaj će se registrirati svaki put kada korisnik pošalje obrazac.

GA4 obično broji svaku instancu ključnog događaja, čak i ako je isti ključni događaj zabilježen više puta tijekom iste sesije. Dakle, ako korisnik podnese obrazac dva puta tijekom iste sesije, računat će se 2 ključna događaja.

Bounce rate Postotak sesija na jednoj stranici u kojima nije bilo interakcije sa stranicom. Odskočna sesija traje 0 sekundi. Na primjer, ako korisnik posjeti vašu web stranicu i pregledava sadržaj na vašoj početnoj stranici nekoliko minuta, ali ode bez klika na bilo koju poveznicu ili pokretanja događaja koji se bilježe kao događaji interakcije, tada će se sesija računati kao odustajanje. Postotak sesija koje nisu bile angažirane sesije. Na primjer, ako korisnik posjeti vašu web stranicu, pregledava sadržaj na vašoj početnoj stranici za manje od 10 sekundi, a zatim je napusti bez pokretanja bilo kakvih događaja ili posjeta bilo kojoj drugoj stranici ili ekranu, tada će se sesija računati kao odustajanje.

Angažirana sesija je sesija koja traje 10 sekundi ili dulje, ima 1 ili više ključnih događaja ili ima 2 ili više prikaza stranice ili zaslona. Ako korisnik nema angažiranu sesiju, odnosno ne ispunjava niti jedan od kriterija za angažiranu sesiju, Google Analytics računa sesiju kao odbijanje.

Total Events Događaj Universal Analyticsa ima kategoriju, radnju i oznaku te je vlastita vrsta učitavanja.

Na primjer, događaj se može postaviti da registrira da je kliknut gumb za prijavu. Događaj može imati kategoriju “CTA”, akciju “Prijava” i oznaku koja je odredišni URL.

Ukupan broj događaja povećava se svaki put kada se pokrene događaj kategorije/radnje/oznake.

N/A
Event count N/A Svaki “pogodak” je događaj, a GA4 događaji nemaju pojam kategorije, radnje ili oznake. Na primjer, kada netko pogleda jednu od stranica vaše web stranice, pokreće se događaj page_view.

Sve su akcije događaji. Svaki naziv događaja nije nužno jedinstven, zapravo, najbolja je praksa koristiti isti naziv događaja mnogo puta, razlikujući događaj prema prikupljenim vrijednostima parametara. Na primjer, prijava može imati naziv događaja sign_up s parametrima page_location, product, form_id i tako dalje. Isti naziv događaja mogao bi se i trebao koristiti na svakom gumbu za prijavu na web-mjestu, dok biste u UA-u željeli koristiti jedinstveno imenovanje događaja za svaki gumb.