Češka e-trgovina zaključila je 2023. godinu s ukupnim prometom od 185 milijardi čeških kruna, što predstavlja pad od 6% u usporedbi s prethodnom godinom. Ukupni godišnji rezultat poboljšao je tradicionalno najjači prošli kvartal koji je nakon višemjesečnog pada ostvario rast od 2 %. Tržište je, zahvaljujući padu inflacije i ulasku stranih igrača, počelo oživljavati, a posebno su profitirale velike e-trgovine.
Redoviti sažetak razvoja češke e-trgovine u protekloj godini osigurao je eCommerce Insider, vodič za kupnju platforme Heureka.cz i Udruge za elektroničku trgovinu (APEK).
Gotovo dvogodišnji pad prihoda online trgovina konačno je zaustavljen. Zadnje tromjesečje, koje se tradicionalno svrstava među najključnija razdoblja u godini, pomaklo je kvartalne rezultate na rast od 2 %. Podaci Heureke, na kojima se temelji redovni eCommerce Insider, jasno pokazuju da češka e-trgovina počinje oživljavati nakon dugog razdoblja stagnacije, a glavni igrači potvrđuju da se situacija počinje mijenjati.
“U prva tri mjeseca prošle godine imali smo međugodišnji pad od 13 %, i dalje se borimo s visokom inflacijom, a ni ranije popularne postbožićne rasprodaje nisu bile uspješne. Nada u povratak prirodnog rasta došao je nakon drugog tromjesečja koje je završilo na -8 %. Svibanj je bio posebno jak, s promatranim vrijednostima koje su se približavale nuli. Međutim, te obećavajuće okolnosti nestale su u toplom i posebno dugom ljetu, a treći kvartal je ponovno završio na – 11 %. Primijetili smo, međutim, da su se ljudi navikli kupovati putem interneta, samo kupujući artikle niže vrijednosti, što se također odrazilo na nižu prosječnu vrijednost narudžbe,” osvrće se na prošlu godinu David Chmelař, izvršni direktor Heureka grupe, i dodaje: “Željno smo iščekivali kraj godine, koja je jedna od najjačih u e-trgovini, i doista, ostvarili smo najbolji rezultat u cijeloj godini.”
Stabilizacija tržišta i novi izazovi za e-trgovine
Većina e-trgovina uspjela je proći kroz izazovno razdoblje; no ipak je došlo do blage konsolidacije koja je započela 2022. “Prošla je godina ponovno bila pod utjecajem visoke inflacije, što je značilo povećanje troškova za trgovce, uz smanjenu spremnost potrošača na potrošnju. To je dovelo do blagog smanjenja broja e-trgovina na češkom tržištu s 50 100 na 49 900. S druge strane, još jednom je potvrđena prilagodljivost većine čeških internetskih trgovina koje su se snašle u izazovnoj situaciji i s optimizmom će ući u 2024. Vjerujemo da će naša e-trgovina je sada spremna za povratak u rast” komentira Jan Vetyška, izvršni direktor Udruge za elektroničku trgovinu (APEK), i dodaje: “Online tržište neprestano se dinamično razvija. Na njega ulaze novi strani igrači, a kupci očekujte sve bolje i bolje usluge. Umjetna inteligencija također sve više ulazi u igru. A ne smijemo zaboraviti da se nova generacija kupaca u nekoliko aspekata razlikuje od dosadašnjih. Novih izazova za naše e-trgovine svakako neće nedostajati.”
Postupna transformacija online kupnje
Prethodnih su godina trgovci s robom koja je prije bila dostupna samo u fizičkim trgovinama prodrli u okruženje e-trgovine. “Ljudi žele iskoristiti prednosti internetske kupovine bez obzira na vrstu robe. Žele mogućnost usporedbe cijena, čitanja recenzija i odabira prodavača koji im odgovara, koji nudi najbolju uslugu za potrošen novac. Također kupuju artikle niže cijene, što može e-trgovinama osigurati kupce koji se redovito vraćaju,” dodaje Jan Mayer, izvršni direktor Heureka CZ/SK. Najznačajniji pomak prema online okruženju dogodio se tijekom pandemije, a novonastali segmenti uspjeli su zadržati svoj udio. Elektronika je i dalje najjača, ali je postupno pala s 25% u 2019. na sadašnjih 22%. S druge strane, dio kozmetike i zdravlja postupno je rastao sa 6% u 2019. na sadašnjih 8%.
Category | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Erotika | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Hrana i piće | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% |
Fiimovi, knjige, igre | 4% | 4% | 3% | 3% | 3% |
Građevinski materijal | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% |
Hobi | 5% | 5% | 5% | 6% | 6% |
Namještaj | 5% | 6% | 6% | 6% | 6% |
Auto – moto | 7% | 6% | 6% | 6% | 6% |
Proizvodi za djecu | 7% | 7% | 7% | 6% | 6% |
Moda | 6% | 6% | 7% | 6% | 6% |
Ljepota i zdravlje | 6% | 7% | 6% | 7% | 8% |
Sport | 8% | 9% | 9% | 9% | 9% |
Bijela tehnika | 10% | 10% | 10% | 10% | 10% |
Dom i vrt | 10% | 12% | 13% | 13% | 12% |
Elektronika | 25% | 24% | 22% | 22% | 22% |
Izvor: heureka!group
Ove promjene donose veću raznolikost u najčešće pretraživanim segmentima. Tijekom cijele godine proizvodi u kategoriji ljepota i zdravlje držali su vrlo visoke pozicije na ljestvici najpopularnijih kategorija, poput deterdženata za rublje (+43%) ili proizvoda za perilice posuđa. Jedna od posljedica pandemije je sve češća potraga za veterinarskim proizvodima (+33%) i hranom za kućne ljubimce, koju su ljudi nabavili dok su boravili kod kuće.
Elektronika je i dalje najjača, ali je postupno pala s 25% u 2019. na sadašnjih 22%. S druge strane, dio kozmetike i zdravlja postupno je rastao sa 6% u 2019. na sadašnjih 8%.
Na kupovinu je značajno utjecalo i dugo, toplo ljeto. “Svi trgovci znaju da vremenske prilike igraju važnu ulogu, a i mi to vidimo. Na primjer, bazeni su u trećem tromjesečju porasli za 106% u odnosu na prethodnu godinu i svrstali su se među najbrže rastuće kategorije godine s rastom od 33%. Ali funkcionira i obrnuto; kad padne snijeg, Česi traže sanjke, lopate za snijeg ili freze za snijeg, potražnja za time je porasla za 116% u odnosu na prošlu godinu,” dodaje Mayer. Nakon razdoblja pada, tržište usisavača počinje oživljavati te je 2022. godinu završilo s rezultatom od -22 %, dok je prošla godina zaključena s rastom od 6 %, a uzlazni trend nastavlja se i u prvim danima 2024. godine.
“oš jednom se pokazalo kako je ljudima Božić važan i kako žele razveseliti svoje najdraže pa makar više pazili na troškove u ostatku godine. Naravno, svi želimo da se trend iz prošlog tromjesečje održi i u nadolazećim mjesecima, ali ostaje pitanje kako će na kupovnu moć Čeha utjecati paket mjera štednje koji je u Češkoj stupio na snagu u siječnju,” zaključuje David Chmelař.