Luka Škacan (Hrvatska pošta): Evo kako web trgovcima omogućavamo lakše poslovanje

Luka Škacan direktor je Službe razvoja fokusirane na tehnološke inovacije i uvođenje novih usluga Hrvatske pošte. Na ovogodišnjem natjecanju Web trgovac godine 2019. “Žuti klik” Hrvatske pošte osvojio je nagradu u kategoriji Web shopping mall po izboru kupaca.

Donosimo intervju s Lukom Škacanom na teme digitalnih poslovnih transformacija, zapošljavanju marketinških stručnjaka i kako HP pomaže domaćim web trgovcima po pitanju logistike.

Što za vas znači ova nagrada? 

Hrvatska pošta provodi razvojnu Strategiju Pošta 2022. već dvije godine, a glavna filozofija naše strategije je digitalizacija. Razvoj čitavog lanca vrijednosti za internetske trgovine, uključujući i samu trgovinu, bio je među najvažnijim projektima digitalizacije, a nagrada koju smo dobili najveća je potvrda uloženog truda cijelog tima koji stoji iza Žutog klika.

Žuti klik se u protekloj godini pozicionirao kao prepoznatljivo i sve popularnije mjesto za kupnju na hrvatskom on-line tržištu. Zabilježen je solidan rast u ostvarenom prometu, broju kupaca i narudžbi te asortimanu proizvoda u ponudi.

Još brži rast prodajnih rezultata ostvaren je u prvim mjesecima ove godine. Ukupan broj narudžbi u siječnju i veljači povećan je za više od 80% u odnosu na isto razdoblje lani.

Bili ste panelist na najvećoj regionalnoj ecommerce konferenciji – Ecommerce Day 2019. Koliko smatrate bitnim ovakva okupljanja ecommerce stručnjaka na jednom mjestu?

Sudjelovanja i okupljanja ecommerce stručnjaka vrlo su važna. Ovo su mjesta na kojima se dijele iskustva i stječu nova znanja. Tržište e-trgovine je iznimno dinamično i ubrzano se razvija stoga nam ovakva okupljanja daju uvid u nove trendove i mogućnosti dodatnog unaprjeđenja našeg poslovanja. Također, to je prilika za stjecanje novih kontakta i ostvarivanje poslovnih suradnji.

Koje su najnovije promjene vezane za digitalne poslovne transformacije na kojima radi Hrvatska pošta? Imate li neke konkretne projekte?

Hrvatska pošta prošle je godine digitalizirala sve terenske procese koje provode poštari za opću dostavu. Projekt Digitalni poštar uspješno je proveden na terenu i danas svi naši poštari kod sebe imaju pametne telefone i prijenosne pisače računa.

Ovo je uvelike olakšalo i ubrzalo dostavu na terenu, ali i samu pripremu za dostavu, što za krajnjeg korisnika znači bržu isporuku pošiljaka na adresi. Isto će u sljedećem kvartalu biti provedeno i za procese ekspres dostave, odnosno dostavljače Hpekspresa.

Naš digitalni poštanski ured ePošta, ove je godine proveo potpunu pripremu za dolazeći standard izdavanja eRačuna u javnoj nabavi. Hrvatska pošta s uslugom ePošta je registrirani informacijski posrednik, koji  omogućava distribuciju eRačuna strukturiranih prema definiranoj EU normi te je povezana s registrom javnih naručitelja.

Ova digitalna usluga Hrvatske pošte jedini je informacijski posrednik koji pored slanja eRačuna javnim naručiteljima nudi slanje računa i drugih dokumenata prema više od 170 000 privatnih i poslovnih korisnika. Dodatna mogućnost za korisnike je da putem ePošte pošalju sve svoje dokumente na distribuciju u elektroničkom obliku ili ispis, kuvertiranje i uručenje primatelju koji želi primati pošiljke na kućnu adresu. Pored toga, korisnik može poslati pismo na ispis i kuvertiranje kao običnu ili preporučenu pošiljku.

Na koje sve načine omogućavate web trgovcima lakše poslovanje kada je u pitanju logistika? Koje promjene tu predviđate u narednih nekoliko godina?

Naša kurirska usluga hpekspres najbolji je i najsigurniji odgovor na sve potrebe jednog web trgovca. Hpekspres nudi posebnu tarifu usluge namijenjenu tvrtkama koje se  bave prodajom, internetskom trgovinom, TV-prodajom i kataloškom prodajom.

Ta je usluga osmišljena za sve korisnike koji šalju veće količine pošiljaka i za dostavu traže sigurnog i pouzdanog logističkog partnera. Naši dostavljači takav paket preuzimaju na adresi ugovornog korisnika, uručuju na adresi primatelja ili u odabranom poštanskom uredu te naplaćuju otkupninu od primatelja.

Ova usluga pruža se u cijeloj Hrvatskoj na više od 1,5 milijuna adresa. U sljedećih nekoliko godina ključna će biti dostava unutar istog dana u velikim gradovima. Hrvatska pošta u procesu pripreme takve usluge radi i na „crowd-sourcing“ orijentiranom rješenju, koje će omogućiti dodatne resurse za proces dostave, a ne samo na procesno ograničenom tradicionalnom procesu dostave.

Ovdje je ključno naglasiti da Hrvatska pošta u ovakav projekt nije ušla samostalno, već u suradnji s hrvatskom start-up zajednicom. Cijelom tržištu, a time i Hrvatskoj pošti, nužno je upotpunjavanje lanca vrijednosti procesima skladištenja, a ovdje Hrvatska pošta izgradnjom Novog sortirnog centra ostvaruje dovoljne kapacitete, kako za sebe, tako i za potrebe tržišta tj. partnera koji dio svog lanca vrijednosti e-trgovine eksternaliziraju.

Koliko ljudi zapošljavate u svojem odjelu i kako birate svoje marketinške stručnjake? Koliko ulažete u njihov daljnji razvoj i na koje sve načine?

Odjel za razvoj i upravljanje digitalnim uslugama i e-platformama, koji posluje u okviru Službe razvoja, Ureda za korporativni marketing i razvoj, zapošljava 19 stručnjaka.

Kako se odjel primarno bavi poslovnim razvojem inovativnih usluga, ali i njihovim marketingom te prodajom, većina stručnjaka su ekonomisti orijentirani na poslovne analize i upravljanje projektima, inženjeri elektrotehnike ili računarstva orijentirani na poslove kreiranja informatičkih rješenja te marketinški ili prodajni stručnjaci specijalizirani za usluge e-trgovine i e-poštanskih usluga.

Isti su odabrani internom selekcijom najboljih kadrova unutar tvrtke, ali i pronađeni na tržištu rada gdje smo tražili specifična znanja i iskustva iz pojedinog segmenta. Naši djelatnici razvijaju se specifičnim poslovnim edukacijama, redovitim sudjelovanjem na strukovnim konferencijama, ali i kroz Akademiju Hrvatske pošte gdje od svojih kolega uče specifična znanja poštanske ili logističke tehnologije.

Koja su to još rješenja koja će zbog rasta ecommerca trebati ubrzo primijeniti u sektoru logistike na području Hrvatske? Idemo li u korak sa susjednim zemljama ili smo korak ispred ili iza njih?

Hrvatska pošta upravo dovršava Novi sortirni centar vrijedan 350 milijuna kuna u Velikoj Gorici, što predstavlja najveću kapitalnu investiciju u povijesti tvrtke. Naš novi centar jedan je od najsuvremenijih u ovom dijelu Europe i svakako je najveći ulog u cjelokupni razvoj logistike u Hrvatskoj. To je i najbolji odgovor na veliki rast e-tržišta, jer upravo dovršavamo sastavljanje stroja za automatsko sortiranje paketa što je preduvjet za poboljšanje i ubrzanje dostave.