Ne pretpostavljajte. Testirajte!

1648

Kada bi postojao univerzalan koncept prema kojem bi vaša web stranica uspješno ispunjavala postavljene ciljeve, sva poduzeća bi imala izvrsne stranice. Realnost je pak, da se ponašanje korisnika različitih industrija razlikuje. Na primjer, posjetitelji web trgovine sa sportskom opremom mogu imati posve drugačije potrebe i uzorke ponašanja u odnosu na one koje pretražuju trgovinu elektroničke opreme. Nekima je najvažnija slika proizvoda, drugima tehnički podaci, a trećima usporedba među sličnim proizvodima.

Postoji pravilo kojeg se moraju držati svi koji žele postići najbolji mogući rezultat: testiraj i profitiraj 🙂 Možete postaviti hipoteze i zaključiti što najbolje funkcionira, ali uvijek pripremite barem 2 načina izvedbe i usporedite ih preko KPI-ova.

AKO RENOVIRATE WEB STRANICU, DRŽITE SE NAČELA: TESTIRAJ I PROFITIRAJ!

Nije potrebno testirati sve moguće kombinacije elemenata na različitim podstranicama vašeg weba. Već ste u prethodnim fazama kreiranja stranica definirali ključne stranice, funkcije i elemente koji su najvažniji za postizanje vaših ciljeva (kako poslovnih, tako i onih vezani za zadovoljstvo korisnika/kupaca), stoga se usredotočite na njih.

Primjeri kada je vrlo korisno, pa čak i nužno, provesti A-B testiranje: 

  • ulazna stranica (hijererhija pojedinih elemenata, modula),
  • navigacija i pretraživanje (vidljiva/skrivena navigacija, način otvaranja izbornika, pozicija na glavnoj stranici), 
  • stranice proizvoda (pozicija i oblik elemenata kao što je tipka “u košarici”, cijena, slika, opis i tehnički podaci)
  • specifične ciljne stranice (npr. gdje prikupljate podatke korisnika, registracija, prijava na newsletter…),
  • stranice sadržaja (bilo da se radi o popisu proizvoda u kategoriji ili sadržaju poput članka),
  • svaku novu funkcionalnnost, koja je važna u procesu kupovine ili može utjecati na stupanj konverzije (pozicija funcije/elemenata, jednostavnost upotrebe).

Za svaki A-B test definirajte metrike (KPI) koje će pokazati koja je izvedba uspješnija u ostvarenju vaših ciljeva.

“Osim KPI-eva, dobro je provjeriti cijeli “flow” korisnika na svim ključnim ciljnim stranicama; time ćemo provjeriti većinu prometa (kako u smislu broja korisnika, tako i u financijskom smislu). Može biti razlika između postojećih i novih korisnika jer su prvi naučeni pretraživati i koristiti se stranicom na određeni način, dok novi korisnici neopterećeno koriste nova rješenja. Indikatore je potrebno pratiti dulje vrijeme (tj. kontinuirano) nakon uvođenja promjena, upravo zbog starih korisnika koji će se (vjerojatno) nakon nekog vremena naviknuti na novo korisničko iskustvo.”

Osnovne metrike, koje nikad ne smijete zaboraviti provjeriti! 

U analitičkom programu (npr. Google Analytics) kod većih promjena na internetskoj stranici ili testiranja, važno je da pratite:

  • bounce rate: postotak korisnika koji su pogledali samo jednu stranicu ili nisu napravili ni jednu akciju na stranici
    • Za svaku podstranicu uvijek imajte definiran cilj odnosno akciju koju bi korisnik trebao poduzeti. Ako je bounce rate previsok, potražite uzroke i napravite novo A-B testiranje s drugačijim sadržajem/pozicijom.
  • time on site: vrijeme koje posjetitelj provede na stranici
    • Prekratko vrijeme na stranici nije dobro za vaš posao, pogotovo u primjeru kad je cilj npr. download dokumenata ili prikupljanje podataka preko internetskog obrasca. 
  • pages/visit: broj stranica koje je posjetitelj pogledao
    • Uzrok niskog broja može biti što na ishodišnoj stranici nije našao željene informacije pa je otišao. 
  • traffic sources: izvori s koji posjetitelji dolaze
    • Mijenja li se odnos među izvorima i zašto? Usredotočite se na organske posjete preko tražilica, zasigurno ćete primijetiti razlike (posebno kad radite sveobuhvatne promjene stranice i/ili kategorizacije). Provjerite jeste li uredili preusmjeravanja sa starih, nepostojećih podstranica ili URL na novima. U slučaju padanja direktnih pregleda, potrebno se zapitati da li su posjetitelji još uvijek zadovoljni. 
  • conversion rate/goals: konverzije ili ciljevi koje ste postavili kod mjerenja (poslovne) uspješnosti
    • U primjeru kad je konverzija kupnja, provjerite da je vaša stopa konverzije u okvirima s usporedivim web stranicama sličnog sadržaja. Ako je niža od prosjeka, odmah se primite A-B testiranja stranica proizvoda. Ne zaboravite na pregled cjelokupnog kupovnog procesa; možda je problem samo u jednom nejasnom (loše postavljenom) koraku. 

“U mjerenju konverzija uvijek je prisutna mogućnost grešaka jer naoko bolje korisničko iskustvo može sniziti konverzije. Nema univerzalnog recepta za veće konverzije u kupovinu (ili što god se mjeri kao konverzija), zato je testiranje ključno. Na portalu za usporednu kupovinu jeftinije.hr razvili smo nekoliko različitih stranica proizvoda (od mikro do makro promjena) i jednokratnim A-B testiranjem došli do ključnih odgovora i tek tada nastavili s mikro promjenama za postizanje boljih rezultata. Najbolji se rezultat razlikovao od najslabijeg za više od 100% što potvrđuje činjenicu da bez testiranja tapkamo u mraku. Još je zanimljivije da rezultati testiranja mogu biti jako iznenađujući, s obzirom da pobjednička kombinacija može biti ona koja vam nikako nije bila favorit.”

Vaša internetska i mobilna stranica slika je vašeg poduzeća, stoga je preporučljivo uložiti dovoljno resursa kako bi uvijek bili u tijeku s najnovijim smjernicama. Mislite na to da posjetitelj ne razmišlja o tome koliko vremena je potrebno za popravke stranice ili zašto na stranici nešto ne djeluje. Jedino što ga zanima je izvrsno korisničko iskustvo te jednostavan i brz pristup informacijama koje mu trebaju. Testiranjem i provjerom u članku spomenutih metrika ste na dobrom putu da se to iskustvo stalno unapređuje i na taj nači poveća vaš poslovni uspjeh.

Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.

Zanima vas više?

Pročitajte i: