EU Googleu odredila rekordnu kaznu jer platforme za usporedbu stavlja u podređeni položaj

959

Europska komisija je Googleu odredila kaznu u visini 2,42 milijarde eura jer je zloupotrijebio svoj monopolni položaj i među prikazanim rezultatima pretraživanja davao prednost svojim rješenjima za prikaz proizvoda. Očito je da internetski gigant takve platforme, na kojima potrošači dobivaju sve ključne informacije za brzu i informiranu kupovinu, smatra svojim velikim konkurentima. Kod nas je to platforma jeftinije.hr, dio grupacije Ceneje koja upravlja vodećim portalima za usporednu kupovinu u regiji – ceneje.si, idealno.rs i idealno.ba koje mjesečno posjeti preko 1.200.000 jedinstvenih korisnika. Što odluka Komisije znači za usporednu kupovinu u Hrvatskoj?

Portali za usporedbu postaju ključan izvor informacija i kao takvi su konkurencija Googleu

Google je svoju uslugu usporedbe proizvoda sustavno isticao na najvidljivijim mjestima te s druge strane snižavao mjesta prikaza konkurentskih usluga za usporedbu. Na taj je način, prema mišljenju Komisije, nezakonito iskoristio svoj vladajući položaj na području internetskog pretraživanja koji je doveo do znatnog gubitka prometa konkurentskih platformi za usporedbu. Takve platforme na jednom mjestu omogućuju usporedbu proizvoda, ponuda i cijena te na taj način potrošačima pojednostavljuju kupovinu i postaju im ključan izvor informacija u svim fazama procesa kupovine.

Za komentar odluke Europske komisije pitali smo mag. Darka Dujića, direktora poduzeća Ceneje koje upravlja vodećim portalima za usporednu kupovinu u regiji:

darko dujic»Jeftinije.hr je, sa svim ostalim našim portalima, online uspoređivač ponuda proizvoda kojeg se odluka europske povjerenice za tržišno natjecanje itekako tiče i štiti ga. Time se temeljito mijenja odnos te se u primjeru web kupovine povećavaju mogućnosti razvoja korisnicima boljih rješenja i vertikalnih tražilica poput Jeftinije.hr. Nedvojben je dominantan položaj Googlea kao općeg pretraživača, a dobra je vijest da će sada morati omogućiti korisnicima da još brže dođu do specijaliziranih rješenja koja kontinuirano razvijamo i nudimo na tržištu

Pobijedio je razum, to je mogućnost da manji regijski i lokalni ponuđači budu vidljivi u Googleovom pretraživaču i što je najvažnije, korisnicima će opet biti lakše doći do specijaliziranih rješenja prilikom online kupovine

Nezakonito na nižim mjestima u Googleu

Danas nas Google prati na gotovo svakom koraku – kada googlamo nešto što nas zanima, kada koristimo Googleovu elektronsku poštu ili Google karte, a osim toga svakodnevno koristimo i druge Google proizvode kao što su to Android i YouTube. Činjenica je da je Google u proteklih 20 godina postao jedan od najvećih i najutjecajnijih poduzeća na svijetu i da se poput ostalih visokotehnoloških korporacija našao pod posebnim povećalom institucija koje se brinu o njegovom utjecaju na živote korisnika. Kako pišu na portalu uk.finance.yahoo.com, u sličnoj su se bitci s Europskom komisijom našli i Amazon, Apple, Microsoft i Intel, a ipak se čini da ni jedna od tih bitaka nije predstavljala tako veliku prijetnju poslovnom modelu poduzeća.

Komisija doista tvrdi da bi razvoj pretraživača Google trebao biti reguliran. Potonji je, prema stajalištu EU-a, postao tako veliki dio naših života da se potrebno odmaknuti od pitanja vlasništva i usredotočiti se na pitanje kako upravljati takvom tehnologijom. Google je na području online pretraživanja tako dominantan da mu se jednostavno više ne može vjerovati i prepuštati mu upravljanje.

Ključan problem u očima Komisije je to da se korisniku prilikom pretraživanja određenog proizvoda na Googleu pokazuje popis proizvoda na kojima su na gornjim pozicijama prikazane tvrtke koje su za to platile. Još je problematičnije što se među rezultatima ne prikazuju portali za usporedbu ponuda. EU smatra da Google s vidljivih mjesta jednostavno uklanja poduzeća koja drži svojom konkurencijom.  Slično mišljenje dijele i brojni stručnjaci koji Googleu zamjeraju iskorištavanje monopolnog položaja te favoriziranje onih koji mu najviše plaćaju čime ugrožava mogućnost ostalih trgovaca te spomenutih portala za usporedbu.

Google potrošačima oduzima mogućnost informiranih kupovnih odluka

Prema mišljenju EU, Google pri prikazivanju rezultata online pretraživanja daje previše prednosti određenim ponuđačima na štetu ostalih usporednih usluga te time europskim potrošačima oduzima mogućnost informiranog odabira. Kako je pojasnila europska povjerenica za tržišno natjecanje Margarethe Vestager, Googleovo ponašanje je u suprotnosti s europskim pravilima o konkurentnosti.  Google sada mora u roku od 90 dana prekinuti takvo nepošteno ponašanje ili mu prijeti nova kazna u visini od 5% njegovog dnevnog svjetskog prometa.Iz Googlea poručuju da poštuju navedene mjere ali da se s njima ne slažu. Nedvojbeno će se boriti, ali i Europska komisija je moćna institucija koja se neće tako lako predati. Uzela je na pik najveće svjetske tehnološke tvrtke, a pri tom i osigurala da je zakonodavstvo na njenoj strani. Ovo sigurno neće biti lagana bitka za Google.

Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.

Zanima vas više?

Pročitajte i: