Amazon i Whole Foods: zajednički interes ili kompleksna strategija web giganta?

Nedavno smo na portalu Shopper’s Mind Hrvatska – sMind.hr objavili osvrt mag. Darka Dujića na to kako će Amazonova kupovina lanca Whole Foods utjecati na dinamiku razvoja trgovine, a u ovom članku vam donosimo osvrte najvećih svjetskih medija o jednoj od najvećih akvizicija u povijesti maloprodajne trgovine. Provjerite što se po mišljenju stručne javnosti krije u pozadini tog poteza!

Želja za osvajanjem web narudžbi i dostave namirnica

Jedno od mogućih objašnjenja je da potez prvenstveno proizlazi iz zajedničkih interesa s obje strane – Amazon je tražio način kako prodrijeti na tržište proizvoda za svakodnevnu upotrebu, a Whole Foods je tražio slamku spasa. Već nekoliko godina se suočava s problemima koji proizlaze prvenstveno iz nemogućnosti uvođenja suvremenih tehnologija. Godišnji rast prihoda u padu je bio još od 2012, a investitori su nestrpljivo očekivali prodaju lanca.

Druga teorija otkriva detaljnu i dugoročnu strategiju. Kako pišu na portalu The Atlantic, Amazon je vrlo svjestan činjenice kako je najvažnija vrijednost u djelatnosti trgovine – udobnost potrošača. Amerikanci sve češće naručuju putem interneta, broj kupaca u fizičkim trgovinama opada. Iako je proteklih nekoliko godina, web gigant razvijao svoju web trgovinu namirnica, AmazonFresh, njome nikada nije uspio osvojiti tržište kao što mu je to pošlo za rukom u nekim drugim kategorijama.

Pristup premium lokacijama i imućnim potrošačima?

Jedno od objašnjenja akvizicije usredotočeno je na važnost Whole Foodsa kao distribucijskog kanala i prisutnosti Amazona u fizičkoj trgovini. Prema podacima Nielsena, web prodaja prehrambenih namirnica još uvijek zauzima oko 4 % američkog tržišta i da bi se Amazon uspješno probio na područje online kupnje i dostave namirnica, nužno treba fizičku prisutnost. O prednostima fizičkih lokacija trgovine jasno govore razlozi zbog kojih Amerikanci ne kupuju namirnice putem internata, objavljeni u Business Insider-u:

Amazon je već neko vrijeme bio u potrazi za poduzećem koje bi mu ponudilo primjerenu mrežu fizičkih lokacija u kojima bi uspostavio svoje punktove za preuzimanje online narudžbi. Većina stručnjaka tvrdi kako su Whole Foods premium lokacije toliko dragocjene Amazonu da će se akvizicija isplatiti čak i ako se trgovac ne planira baviti prodajom namirnica.

»Amazon nije kupio Whole Foods, već 450 lokacija na odličnim pozicijama koje posjećuju imućniji potrošači,« na Twitteru je objavio Dennis Berman, financijski urednik Wall Street Journal.

»Amazon pokušava postati Walmart – ne samo online gigant već i fizički sustav trgovine na malo s dinamičnim cijenama i specifičnim strategijama skladištenja,« pišu na portalu The Atlantic.

Još jedan važan značaj Amazonove strategije je pristup potrošačima veće kupovne moći. Američke obitelji s višim prihodima u Whole Foodsu su u prosjeku trošili 500 dolara mjesečno što otprilike znači da i Amazon od svojih najbogatijih kupaca može očekivati tisuće dolara prihoda na godišnjoj razini. Whole Foods kupci će biti pozvani da si osiguraju tzv. Amazon Prime članstvo koje će im, za samo 99 dolara godišnje, osigurati neograničenu besplatnu dostavu u roku od 48 sati za veliki broj proizvoda. Članovi će sada dobivati i atraktivne ponude iz Whole Foodsa što će sigurno olakšati Amazonu pristup tržištu potrošača s višim prihodima.

Još je kritičniji Martin Lindstrom, jedan od najpoznatijih branding stručnjaka, koji je u svom osvrtu napisao da se radi o najgoroj noćnoj mori u povijesti djelatnosti trgovine. Amazonovu akviziciju opisuje ovako:

»To je kao da Apple objavi kupovinu Tesle te time preko noći promijeni smjer cijele automobilske industrije ili kao da Google preuzme Samsung te time istakne Android kao operacijski sustav u svim mogućim nosivim uređajima.«

Pita se što uopće može spriječiti Amazon od toga da sve Whole Foods brandove uzdigne na najviše pozicije na internetu te time sve ostale aktere stavi u počinjeni položaj. Budući da Amazonova fizička trgovina otvorena u Seattleu, AmazonGo, nije polučila očekivani uspjeh, Amazon je jednostavno preuzeo već provjeren i uhodan poslovni model koji će mu omogućiti da udruži nabolje iz oba svijeta. Autor je uvjeren da uskoro možemo očekivati trgovine WholeFoodsGo u kojima neće biti ni blagajni ni čekanja u redovima, a plaćanje će se vršiti pametnim telefonima.

Slično razmišljaju i na portalu Business Insider, i pitaju se kako će takve tehnologije, koje će nam omogućiti kupovinu bez blagajni, utjecati na enormne uštede u troškovima zaposlenika što će posljednično Amazonu omogućiti da ponudi drastično niže cijene od onih koje nude konkurenti.

Amazon vs. Walmart – tko će pobijediti?

Nakon akvizicija nekoliko različitih web trgovina, od kojih je u medijima najglasnije odjeknulo preuzimanje Jet.com, Walmart je osigurao čvrstu poziciju u ecommercu. Nedavno je Amazonu zadao još jedan udarac, besplatnu 2-dnevnu dostavu određenih narudžbi u iznosu 35$ ili više, bez članske obveze. Konkurencija postaje sve oštrija i stručna javnost se s pravom pita tko će na kraju pobijediti. Na portalu practicalecommerce.com napominju kako nijedan od aktera neće dominirati, a bitka će biti dugotrajna i ne bez utjecaja na maloprodajnu trgovinu u cjelini.

Spomenuti potezi glavnih aktera itekako su potaknuli ostale trgovce na razmišljanje o daljnjoj strategiji te prije svega o traženju potencijalnih partnera koji nude dostavne usluge čime bi si osigurali povoljniji položaj u konkurentskom ratu protiv »stroja« Jeffa Bezosa. New York Post navodi da je središte te diskusije najčešće FreshDistrict, 17-godišnji online trgovac namirnicama koji dostavlja u New Yorku i okolnim predgrađima. Čini se da je to jedino poduzeće koje je već našlo načina kako u djelo provesti strategiju koju zajednički žele postići Amazon i Whole Foods.

Akvizicija će se provesti u drugoj polovici 2017.

Amazon je bez sumnje svjestan svih »muka« današnjeg potrošača. Vožnja u fizičku trgovinu namirnicama, traženje parkirnog mjesta, pretraživanje polica trgovine i čekanje u redovima nisu nimalo privlačni, daleko udobnije se čini iz udobnosti vlastite dnevne sobe naručiti sve što je potrebno za pripremu večere. Što će se zapravo dogoditi, bit će nam poznato u drugoj polovici godine kada će dvije zainteresirane tvrtke sklopiti konačni dogovor, do tada Whole Foods vodi dosadašnji direktor John Mackey.

Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.

Zanima vas više?

Pročitajte i: