8 od 10 korisnika interneta u Hrvatskoj i Sloveniji se samostalno, putem interneta, informira o proizvodima i uslugama koje namjeravaju kupiti. Time smo uvršteni u sam prosjek EU. Jasno je da su potrošači prepoznali ključne prednosti interneta kao izvora informacija i dobivanja znanja potrebnih uoči važnih kupovina, ali vrijeme je i da trgovci jasnije razumiju taj trend.
U obje države internet ima veliki utjecaj na odluke o kupovini, a prikupljene informacije koje potrošači u fazi istraživanja uoči kupovine dobivaju na internetu imaju sve veći utjecaj na online, ali i tradicionalne kanale prodaje.
UOČI KUPOVINE NA INTERNETU SE SAMOSTALNO INFORMIRA 88 % HRVATSKE, A 79 % SLOVENSKE ONLINE POPULACIJE
Prema podacima najvećeg regionalnog istraživačkog projekta o internet kupovini Shopper’s Mind u partnerskoj izvedbi grupacije Ceneje i istraživačke agencije Valicon, koji je u svojoj posljednjoj izvedbi obuhvatilo 70.000 hrvatskih i slovenskih internetskih kupaca, uoči kupovine na internetu se samostalno informira 88 % hrvatske i 79 % slovenske online populacije. Pri tome ispitanici koriste različite kanale, među kojima su još uvijek dominantne internetske tražilice (Google) dok posljednjih nekoliko godina na važnosti dobivaju internetski uspoređivači, odnosno platforme za usporednu kupovinu. Njih u Hrvatskoj koristi malo više od četvrtine, a u Sloveniji gotovo trećina online populacije.
Zanimljiva razlika između Hrvatske i Slovenije, prema rezultatima spomenutog istraživanja, je u tome da je u usporedbi sa 2014. u Sloveniji upotreba tražilica znatno pala, za više od 20 % dok se s druge strane upotreba online uspoređivača povećala za 4 %.
Usporedbu na europskoj razini omogućava istraživanje Europske komisije Digital Scoreboard. Europski prosjek online populacije koja uoči kupovine na internetu traži podatke o uslugama i proizvodima iznosi 77 %. Hrvatska i Slovenija se s 8 od 10 korisnika interneta uvrštavaju u taj prosjek. Pregled po godinama pokazuje kako je udio u Sloveniji od 2013. do 2015. narastao za 11 % dok je u Hrvatskoj rast još očitiji i samo u usporedbi s 2014. iznosi 28 %.
U HRVATSKOJ JE U DVIJE GODINE UDIO KORISNIKA KOJI UOČI KUPOVINE NA INTERNETU TRAŽE INFORMACIJE O USLUGAMA I PROIZVODIMA NARASTAO ZA ČAK 28 %
Istraživanje Shopper’s Mind otišlo je korak dalje u proučavanju online izvora informacija s obzirom na učestalost kupovina. Pokazalo se da je intenzivnim online kupcima (koji obave barem jednu kupovinu mjesečno) još važnija pametna kupovina s obzirom da ih se u fazi istraživanja samostalno informira 3% više od cjelokupnog uzorka ispitanika. Osim toga, više ih pretražuje i testove i ocjene drugih korisnika te obavi online usporedbu cijena u inozemstvu.
Darko Dujić, izvršni direktor Ceneje d.o.o o utjecaju interneta na prodajne kanale:
»Slovenija i Hrvatska se iz perspektive upotrebe interneta nikako ne mogu postavljati u marginalni položaj u Europi. Obje su države već dobro razvijena informatička društva, a korisnici su prepoznali ključne prednosti interneta u smislu informiranja i prikupljanja znanja. Čak su i tvrtke nakon dugog vremena shvatile da je internet postao ključni informacijski okvir i predstavlja u određenoj mjeri napredak tvrtke. Moramo biti svjesni da važan dio internetskih rješenja i prednosti još uvijek upoznajemo, na primjer u području internet kupovine na kojem još uvijek postoji veliki potencijal za razvoj.«
Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.