[INTERVJU] Mobilne tehnologije, kupovine u inozemstvu i elektronske uplate 3 su ključna trenda u slovenskom ecommercu

914

U Ljubljani se nedavno održala najveća regionalna konferencija s područja online trgovine, Ecommerce Day 2017. Na događaju su po prvi puta predstavljeni rezultati najvećeg istraživanja online kupovine u Sloveniji, Shopper’s Mind 2017, koje je ove godine zahvatilo više od 4.800 online korisnika. Tom smo prilikom razgovarali s mag. Darkom Dujićem, direktorom tvrtke Ceneje koja je provela istraživanje s Valiconom, o glavnim trendovima u ecommercu koji se razlikuju u usporedbi s prošlom godinom.  

Koje ste važne promjene  primijetili u usporedbi s prošlom godinom u kupovnim navikama Slovenaca? 

Prema našim podacima 6 od 10 korisnika interneta redovito kupuje online, a samo desetina nema iskustva s online kupovinom. Primijetili smo da je učestalost online kupovina stabilna tijekom prošle dvije godine.  Unutar pojedinih kategorija proizvoda i demografskih skupina još uvijek postoji porast, na primjer, od prošle je godine broj online kupaca u starosti između 35 i 44 godina porastao za 6 postotnih točaka.

Podaci su pokazali i važne promjene iz vidika zahtjevnosti online kupaca. Kupovne odluke ne donose samo na temelju cijene, jednako važno im je postalo i dobro kupovno iskustvo, čak 90 % korisnika ga je ocijenilo ključnim. U usporedbi s prošlom godinom online potrošačima su postali važniji kvalitetni opisi proizvoda, načini plaćanja koje trgovac nudi i uvjeti dostave, odnosno čimbenici koji nisu cijena i korisniku predstavljaju dodanu vrijednost.

“VIŠE OD 90 % ONLINE KUPACA TVRDI DA IM JE U KUPOVINI VAŽNO DOBRO KUPOVNO ISKUSTVO.”

Još jedna važna promjena odnosi se na utjecaj mobilnih tehnologija koje postaju važne za završetak kupovina.  U usporedbi s 2016. godinom, udio kupaca koji su zadnju kupovinu obavili na mobilnom telefonu, porastao je za 60 posto i sada se na mobilnim uređajima završava čak skoro petina online kupovina.  Pritom je potrebno razumjeti da je porast povezan s porastom kupovina na globalnim ecommerce platformama poput AliExpress-a, koje nude rješenja za brz i jednostavan završetak kupovine na pametnom telefonu. Prošle je godine udio online kupaca koji najviše kupuju u inozemstvu iznosio samo oko 20 posto, a ove godine se taj udio povećao na dobru trećinu. S tim je trendom povezano i povećanje elektronskih plaćanja preko interneta.

Kupuju li slovenski online kupci sve više proizvoda?  

Slovenci na internetu kupuju u gotovo svim glavnim kategorijama, najčešće se radi o proizvodima iz područja računalne opreme i elektronike, mode, ljepote i opreme za dom. U usporedbi s prošlom godinom, najviše su narasle  kategorije pokućstva, alata i dodataka za vrt, uredske i školske opreme te igračaka i dječje opreme.

Jesu li se Slovenci polako navikli na elektronsko plaćanje? 

Naše istraživanje je pokazalo da su slovenski online kupci sve skloniji elektronskim oblicima plaćanja.  Iako još uvijek prevladava plaćanje po pouzeću, ali se u usporedbi s prošlom godinom smanjilo za 11 posto, a plaćanje s kreditnom karticom naraslo za 15 posto. U zadnjoj je kupovini jedan od kartičnih načina plaćanja upotrijebila gotovo polovica online kupaca!

Koliki je godišnji porast tijekom prošlih godina postigla online trgovina u Sloveniji?

Indeks rasta, kojeg bilježi SURS, već tri godine zaredom pokazuje 30-40% godišnji porast online trgovine. Uz takav eksponencijalni rast očekujemo da će slovenske firme ove godine ostvariti 400 milijuna €, tj. 4 % od ukupne vrijednosti generiranog dohotka. Zbog toga je online trgovina nesporno najdinamičniji segment trgovine s ogromnim potencijalom za rast.

“U ZADNJOJ JE KUPOVINI SKORO POLOVICA ONLINE KUPACA KORISTILA JEDAN OBLIK KARTIČNOG PLAĆANJA!”

Kako se online trgovina u Sloveniji razvija u usporedbi s drugim državama? 

Odgovor ovisi o tome s kojim državama ju uspoređujemo. U Sloveniji se često prodaje preko interneta i s obzirom na broj online trgovina po stanovniku nalazi se na samom vrhu. Prema našim ocjenama je aktivno oko 3000 online trgovina. Prema podacima Europske komisije Slovenci su na samom vrhu pretraživanja informacija na internetu, jer više od 85 % korisnika interneta na web-u traži podatke o željenim proizvodima i uslugama. Što se tiče online kupovine, sigurno je dovoljno prostora za dodatan razvoj. U tom pogledu su Češka, Slovačka i susjedna Austrija naprednije od nas, a da o SAD-u, Velikoj Britaniji i sličnim državama uopće ne govorim.

“ONLINE trgovci aktivno ULAZE U VIŠEKANALNI (omni-channel) SVIJET, ŠTO JE SIGURNO BUDUĆNOST DJELATNOSTI.”

Što mislite, u kojem će se smjeru u budućnosti razvijati online trgovine?

Što se tiče razvoja online trgovine na globalnoj razini, online trgovci aktivno ulaze u višekanalni (omni-channel) svijet, koji je sigurno budućnost djelatnosti. Razvija se i novi trend online rješenja za mobilne uređaje koji potrošačima omogućuje bržu, jednostavniju i praktičniju kupovinu. Posebno bih naglasio razvoj rješenja za uspoređivanje cijena i proizvoda, te virtualnih tržnica (kako u inozemstvu, tako i u Sloveniji) koja omogućavaju jednostavno optimiziranje kupovine u svim kategorijama, čak i na području usluga.

knowledge-bite

Zanima li vas više?