[ISTRAŽIVANJE SHOPPER’S MIND] Iznimno povećanje učestalosti internet kupovine u Hrvatskoj i Sloveniji

rast učestalosti online kupovine

Novi podaci najvećeg istraživanja online kupovine u regiji, Shopper’s Mind 2017, predstavljeni na konferenciji Ecommerce Day 2017, otkrivaju sličnosti i razlike među hrvatskim i slovenskim internet kupcima i donose jedinstveno znanje za web trgovce na oba tržišta.

Kupci u Hrvatskoj i Sloveniji su u mnogočemu slični, ipak….

Online tržište u obje zemlje u velikom je porastu, kako učestalost online kupovine ustrajno raste iz godine u godinu. U Hrvatskoj redovito kupuje gotovo pola internetske populacije (48%), dok je u Sloveniji to 37 %.

 »U razdoblju smo rapidnog rasta kupovine na online kanalima i potencijal web trgovine u usporedbi s drugim segmentima je iznimno velik. Podaci našeg istraživanja pokazuju iznimno povećanje frekvence kupovine u tom prodajnom kanalu« na konferenciji pojašnjava Darko Dujić, direktor sMind-a.

Zanimljivi su podaci o kupovnim navikama iz perspektive metoda plaćanja. U Hrvatskoj je nakon plaćanja po pouzeću na prvom mjestu, plaćanje PayPal-om kojim se zaključi gotovo trećina kupovina, a razloge za to možemo tražiti u naklonjenosti naših kupaca globalnim platformama poput eBaya i AliExpressa. U Sloveniji radi duge tradicije gotovinskog plaćanja još uvijek je najomiljenije plaćanje po pouzeću (40%), iako elektronička plaćanja rastu u zadnjoj godini. U 2016. se kreditnom karticom završila petina kupovina, što je 12% više nego godine prije.


Između država postoje važne razlike u naklonjenosti domaćih u odnosu na inozemne web trgovce. Isključivo kod domaćih web trgovaca kupuje 22% kupaca u Hrvatskoj, dok gotovo polovica slovenskih kupaca tvrdi da kupuje isključivo u slovenskim web trgovinama. S druge strane, 40% hrvatskih online kupaca tvrdi da većinom kupuje u inozemstvu, a u Sloveniji je takvih manje od petine.

Darko Dujić: Dok je slovensko online tržište zadnju godinu bilo prilično stabilno, u Hrvatskoj su se karte promiješale

Podaci o tržišnim udjelima pokazuju da i u Hrvatskoj i u Sloveniji vodećih 5 web trgovaca zauzimaju gotovo polovicu tržišta. Veće razlike vide se s obzirom na vrstu web trgovine. Na slovenskem tržištu vode web trgovački centri, čiji udio zauzima gotovo polovinu tržišta. Slijede specijalizirani trgovci, a globalne platforme zauzimaju desetinu tržišta. U Hrvatskoj su značajniji specijalizirani web trgovci, koji predstavljaju dobru trećinu tržišta, slijede ih web trgovački centri, a gotovo petinu udjela imaju globalne ecommerce platforme. To je još jedan podatak koji jasno ukazuje na naklonjenost hrvatskih potrošača stranim trgovcima.

Darko Dujić je na konferenciji Ecommerce Day 2017 opisao dinamiku na oba tržišta:

»U Hrvatskoj su se u zadnjoj godini odvijale zaista zanimljive promjene koje su, prije svega, povezane s dolaskom dva trgovca velikih aspiracija – jedan je veliki regionalni akter iz Češke, mall.hr, a drugi dugo prognozirana digitalna ruka Agrokora, abrakadabra.com. Iako su na različite načine stigli na tržište, oba su uspješno osvojila svoj tržišni udio. Slovensko tržište je u tom razdoblju bilo prilično stabilno, pa ipak, u segmentu web trgovine zabilježen je rast 30.40%. Svi ti podaci jasno ukazuju da se regija brzo digitalizira i u sektoru trgovine.«

Zanima vas više?

Pročitajte i: