Suvremeni potrošači prilikom online kupovine visoko cijene brzinu i učinkovitost te se nadaju još većoj automatizaciji različitih zadataka. Dodatne, pozadinske aktivnosti koje neće pridonijeti većoj produktivnosti, u trenutcima nepogode svesti će na minimum kako bi u ubrzanom dnevnom ritmu osigurali brži i učinkovitiji protok usluga. U svjetlu aktualnih i nepredvidljivijih, često i nezaobilaznih događanja, web trgovine se moraju suočiti i čim brže prilagoditi promjenama. Pratiti sve zahtjevnije kupce i nepredvidive društvene promjene može predstavljati popriličan izazov.

Izvanredne okolnosti u slučaju izbijanja bolesti i ekstremnih vremenskih uvjeta uzrokuju nagle promjene u različitim aspektima svakodnevnog života i rada. Jedan od najvažnijih, zbog svoje temeljne uloge osiguranja potrebnih dobara, je svakako – kupovina. U posljednjih se nekoliko godina trend povećanja udjela web trgovina, u usporedbi s fizičkim trgovinama, znatno povećao. Ako vam sve prednosti ovakvog načina kupovine nisu bile u potpunosti očite u uobičajenim okolnostima, pogledajmo kako kupovina putem interneta može pomoći u normalizaciji svakodnevice u trenutku kada nastupe izvanredne okolnosti.

Nabavni lanci s kojima se susreću web trgovci iznimno su kompleksni i u uobičajenom prodajnom procesu, a u izvanrednoj situaciji, u kojoj porast potražnje značajno nadilazi uobičajenu razinu, traženi odaziv je iznimno teško postići. Ukoliko novonastala situacija zahtijeva aktivaciju nove proizvodnje, utoliko se rokovi isporuke produžavaju i trgovci ih teško mogu planirati. Osiguranje zaliha, ažuriranje podataka o raspoloživim proizvodima na web stranicama, dodatne mogućnosti dostave te uspostava razmjerno pouzdane i brze isporuke su samo neki od izazova pred kojima se web trgovine nalaze u izvanrednim situacijama.

U trenutcima suočavanja s nepredvidljivom situacijom, prednosti online trgovine zaslužuju da ih se dodatno naglasi:

1. Web trgovina je praktična

Web trgovine odražavaju potrebe današnjih potrošača koji žele uštedjeti svoje vrijeme i trud. Većina ih želi još veći dio svojih poslova preseliti na internet, i u tom se kontekstu, posjećivanje fizičkih trgovina doima kao gubljenje dragocjenog vremena kojeg bi rado utrošili na važnije ili korisnije aktivnosti. U trenutcima u kojima je ključan brz pristup određenim proizvodima, upravo je web trgovina ta koja kupcu omogućuje najpraktičniji pristup i preuzimanje proizvoda. U izvanrednim situacijama, kupci ne stoje u redovima pred fizičkim trgovinama već se kupujući online štite od izloženosti vanjskim faktorima čime postižu brojne pozitivne učinke. Manje kontakta s drugima znači i manju vjerojatnost širenja određenih patogena, a time i sprječavanje, ili barem usporavanje, moguće epidemije.

2. Na raspolaganju 24 sata na dan

Dok su kupci u fizičkim trgovinama osuđeni na ograničeni vremenski okvir u kojem mogu doći do željenih proizvoda, proizvodi u web trgovinama dostupni su i mogu se kupiti u svako doba dana i noći. I ovdje možemo govoriti o uštedi vremena te o izrazito praktičnom načinu kupovanja koji potrošaču omogućuje da kupnju obavi u njemu najpovoljnijem trenutku. U trenutcima u kojima za kupnju specifičnih proizvoda imamo manje vremena nego što bi željeli, brz i neometan proces kupnje te što kraće vrijeme finalizacije – igra iznimno važnu ulogu.

3. Web trgovina je povoljnija

Pokretanje i vođenje web trgovine s ponudom izabranih proizvoda osjetno je jeftinije od visokih troškova poslovanja fizičke trgovine. Otvaranje web trgovine je u osnovi više automatizirano od birokratskih prepreka u offline-u i zato pokretanje poslovanja online trgovcu donosi značajne uštede, jednako novca kao i vremena. Kao rezultat toga, web trgovci u trenutcima najveće potražnje mogu konkurirati cijenama i svojim kupcima ponuditi kupnju po nižoj cijeni.

4. Više proizvoda u manje vremena

Optimizirana potrošnja vremena potrošača ogleda se i u sve češćoj upotrebi portala za usporedbu cijena kao što je to Jeftinije.hr. Online potrošači na takvim platformama u kratkom vremenu mogu pogledati više različitih proizvoda, usporediti cijene u različitim web trgovinama, provjeriti karakteristike proizvoda, ali i stanje zaliha. A upravo su zalihe te koje se u kriznim situacijama, kod povećanog zanimanja potrošača, i najbrže mijenjaju. Stoga se čini logičnim utrošiti što manje vremena na potragu trgovina u kojima se pridaju traženi proizvodi te, naravno, ne gubiti vrijeme na fizičko obilaženje tradicionalnih trgovina.

Pretraživanje u kategoriji Ozlijede i liječenje u 2 dana otišlo u nebo!

Izvor: Jeftinije, 2020

Na Jeftinije.hr smo zadnjih dana primijetili izniman porast u pretraživanjima ovih proizvoda: zaštitnih maski i sredstava za dezinfekciju. Za spomenute proizvode su se u protekla 2 dana upiti povećali za čak 5000 % na razini kategorije. Cijela kategorija Ozljede i liječenje ukazuje na izvanrednu situaciju u kojoj su se i web trgovci prisiljeni suočiti sa svojevrsnim izazovima te pravovremeno ažurirati svoju ponudu, osigurati zalihe te ponuditi još brži odaziv svojim kupcima.

Slično primjećujemo i na tržištima ostalih europskih zemalja. Češki su potrošači u istom razdoblju pokazali neuobičajeno veliko zanimanje za zaštitnim maskama i tako postigli značajan porast pretraživanja. Ista situacija u različitim europskim državama može se smatrati jasnim indikatorom kako se trend pretraživanja proizvoda za zaštitu i higijenu u nastaloj situaciji neće puno promijeniti ni u skoroj budućnosti.

Sličan porast kupovine proizvoda za ozljede ili liječenje mogao se primijetiti i kod epidemije koronavirusa SARS, od studenog 2002. do lipnja 2003., ali se potražnja nije toliko ekstremno povećala u samo nekoliko dana.

U iznimnoj situaciji u kojoj kupci žele brzo doći do određenih proizvoda, najbolje što web trgovci mogu napraviti je poboljšati svoju ponudu i spriječiti frustracije kupaca koje su u takvim trenutcima vrlo česte: nezadovoljstvo rasprodajom zaliha web trgovine, manjak informacija o zalihama najtraženijih proizvoda te osjetno povećanje cijena najtraženijih proizvoda.

Kako bi u takvim specifičnim okolnostima mogli dati pozitivan doprinos, web trgovci mogu pojačati napore i svojim kupcima pružiti provjerene i pouzdane informacije (o redovitom obnavljanju zaliha, pouzdane informacije o dostavi) te etički formirati cijene kako bi svoje proizvode učinili dostupnima svim potrošačima.