Zagreb, 18. siječanj 2022. – Aktualno istraživanje Shopper’s Mind 2021, provedeno u suradnji istraživačke agencije , online platforme i digitalne agencije , pokazalo je da raste trend online kupnje. U Hrvatskoj je kod online kupaca, zabilježena pojačana učestalost i intenzitet online kupnje. Najveća količina kupnje zabilježena je u kategorijama mode, elektronike te ljepote i zdravlja, a prosječna vrijednost kupnje iznosi čak 630 KN. 2/3 Hrvata obavlja online kupnju četiri puta godišnje, pri čemu najčešće koriste pametni telefon i plaćaju karticom.
Učestalost online kupnje raste u posljednjih nekoliko godina
Istraživanje je pokazalo da učestalost online kupnje i dalje raste, međutim rast broja kupaca je donekle usporen. U posljednje dvije godine, udio intenzivnih i redovitih kupaca je porastao za 4%. 82% sudionika u aktualnom istraživanju kupuje vrlo često, na mjesečnoj razini, a 2/3 korisnika interneta obavi online kupnju najmanje 4 puta godišnje.
Dobna struktura online kupaca se u posljednje tri godine (2019–2021) promijenila, prisutan je porast među pripadnicima Baby Boom generacije, koja predstavlja udio od 30% (zabilježen je rast od 6% od 2019. do 2021.). Među online kupcima, najviše je onih Generacije X (44%) i Z (33%).
Najveći udio online kupaca je u kategoriji mode
Analiza kupnje različitih kategorija je pokazala da moda (odjeća, obuća, modni dodaci) ima 43% udjela kupnje (rast za 7%), slijedi kategorija elektronike koja u 2021. bilježi udio od 18% (pad za 4 %). Prosječna vrijednost košarice u pogledu svih kategorija je u posljednjih 12 mjeseci porasla za 39 KN i iznosi 627 KN.
Rezultatom od 12%, na trećem mjestu je kategorija proizvoda za ljepotu i zdravlje, koja je za 1% prestigla kategoriju proizvoda za dom i vrt (11%) koja je na četvrtom mjestu i bilježi najveću vrijednost prosječne kupnje koja iznosi 1242 KN. Na peto mjesto smjestila se sportska kategorija sa 6% udjela.
Usporedba kupnje između domaćih i stranih online trgovina je pokazala da većina kupaca kupuje u domaćim trgovinama (70%, dok prosječna vrijednost kupnje iznosu 721 KN), a 28% online kupnje se obavlja u stranim online trgovinama (prosječna vrijednost kupnje iznosi 268 KN).
Među oblicima plaćanja online, prevladavaju kartice
Među najčešće korištenim oblicima plaćanja se u posljednje tri godine koriste kartice svih vrsta, koje u 2021. godini prevladavaju udjelom od 51%, slijedi plaćanje gotovinom pri preuzimanju s 40% i plaćanje putem uplatnice sa 7%. U posljednje tri godine, porastao je postotak plaćanja gotovinom pri preuzimanju koji pripisujemo porastu online kupaca generacije Z. Usporedba među generacijama pokazuje da se smanjuju razlike među njima.
Najviše kupujemo i informiramo se putem mobilnog telefona
Put kupnje online kupca, prikazujemo kroz tri ključne faze: poticaj, informiranje i konačni motivatori odluke. Svaka faza sa skupnim točkama iskustva, utječu na zaključivanje kupnje. Točke iskustva predstavljaju svaki doticaj koji je kupac imao s proizvodom kojeg je kupio ili brandom trgovca kod kojeg je izvršio kupnju.
U posljednje dvije godine, online kupci u Hrvatskoj najčešće obavljaju kupnju putem mobilnog telefona, a 2021. 67% kupaca je obavilo online kupnju putem pametnog telefona. Pri tome je uloga računala (stolnih ili prijenosnih) podjednaka: 31% online kupaca obavlja kupnju putem prijenosnog računala, a 27% putem stolnog računala. Polovica online kupaca kupnju zaključe na mobilnom telefonu (50%), približno četvrtina na prijenosnom računalu (24%) te približno četvrtina (23%) na stolnom računalu.
Prosječno razdoblje online kupnje od informiranja do kupnje iznosi 11 dana.
Metodologija istraživanja
Istraživanje Shoppers’ Mind 2021 provodi projektni konzorcij istraživačke kuće Valicon, platforme Jeftinije.hr i tvrtke iPROM. Istraživanje je provedeno u listopadu i studenom 2021. online anketiranjem CAWI metodom putem Valiconovog online panela Jaznam.hr (reprezentativni uzorak) i preko uzorka online trgovina koje su samostalno pozivale svoje kupce na sudjelovanje. Tako prikupljeni podaci ne koriste se u usporednim analizama i služe samo za usporedbu internet trgovine s reprezentativnim uzorkom.
Za više informacija obratite se na:
Polona Stanovnik, head of marketing @Ceneje.si
e-mail: polona.stanovnik@ceneje.si
tel: +386 41 286 795
Maja Gorjanc, marketing consultant @iPROM
e-mail: maja.gorjanc@iprom.si
tel: +386 41 367 846
Matjaž Robinšak, partner @Valicon
e-mail: matjaz.robinsak@valicon.net
tel: +386 41 335 015