10 stvari koje morate znati o EMOTA oznaci povjerenja

1432

1. Što je EMOTA?

EMOTA je kratica za The European eCommerce and Omni Channel Trade Association. Radi se o krovnoj europskoj instituciji koja zastupa internetsku i višekanalnu kupovinu na području Europe. Glavna misija institucije je poticanje internet trgovine, pomoć pri formiranju politika za uklanjanje prepreka prekogranične trgovine te stvaranje jedinstvenog europskog tržišta.

2. Koliko je trgovaca i država u nju uključeno?

Trenutno, EMOTA ima članove u Austriji, Belgiji, Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Finskoj, Italiji, Portugalu, Rusiji, Španjolskoj, Švedskoj, Švicarskoj i Poljskoj. Njihovu oznaku povjerenja do sada je implementiralo 10 najvećih europskih tržišta, među kojima je i Njemačka, skandinavske zemlje i zemlje Beneluksa, što predstavlja više od 15.000 pridruženih trgovina.

3. Zašto je takva institucija potrebna?

Ključna uloga EMOTE je pomoć pri uklanjanju prepreka u prekograničnoj kupovini. Europska komisija je u jednom od posljednjih istraživanja utvrdila kako prekogranična trgovina u EU još uvijek nije dovoljno dobro razvijena, s obzirom na to da čak 61% europskih potrošača više vjeruje domaćim internet trgovcima nego onima u državama članicama.

U svojoj se misiji EMOTA služi različitim pristupima, a jedan od pristupa uključuje pružanje svih potrebnih informacija i argumenata kreatorima politika EU, koje imaju utjecaja na online trgovinu. Europska unija nije stručnjak na području online trgovine ili pitanja zaštite potrošača stoga sve potrebne informacije prikuplja posredstvom različitih institucija, poput EMOTE i predstavnika organizacija za zaštitu potrošača.

Prvi hrvatski trgovci Emota oznaku povjerenja mogu očekivati tijekom srpnja 2016

Još jedna aktivnost EMOTE je pomoć i podrška nacionalnim tijelima koja dodjeljuju oznake povjerenja u usklađivanju njihovih aktivnosti preko oznake povjerenja na razini cijele EU. Time se omogućava da potrošači jednog tržišta prepoznaju EMOTA oznaku povjerenja u drugoj državi članici čime se pridonosi osnaživanju prekogranične prodaje.

Važno je razlikovati aktivnosti EMOTA institucije i EMOTA oznake povjerenja, koja svoj temelj ima u nacionalnim oznakama pouzdanih trgovaca. Oznaka je potvrda da trgovci nude vrlo visoku razinu usluga svojim krajnjim potrošačima. EMOTINA oznaka je jamstvo da je nacionalno tijelo koje je dodijelilo oznaku povjerenja pažljivo provjerilo kriterije sigurnosti i pouzdanosti usluge.

4. Kada će se u EMOTU uključiti prvi regionalni trgovci?

Početkom 2016. član EMOTA institucije postala je i grupacija Ceneje d.o.o. koja upravlja vodećim regionalnim portalima za usporednu kupovinu i već dodjeljuje nacionalnu oznaku povjerenja CERTIFIED SHOP u Hrvatskoj i Sloveniji. Tvrtka je postala nacionalni ambasador EMOTA oznake, a prvi regionalni trgovci mogu je očekivati ove godine početkom srpnja.

5. Zašto je trgovcima važna EMOTA oznaka povjerenja?

Zašto bi online kupac iz Austrije obavio kupovinu u hrvatskoj web trgovini ako ju ne poznaje i ne zna koliko je pouzdana? Ako bi na stranici hrvatske web trgovine uočio europsku oznaku povjerenja koju već poznaje, sumnji više ne bi bilo.

Oznaka EMOTA trgovcima omogućava povećanje kredibiliteta izvan nacionalnih granica i time povećava povjerenje kupca te doseg do šireg kruga potrošača na razini EU. Trgovac je time istaknut među najboljim EU trgovcima, a oznakom dobiva i pristup do smjernica poslovanja i najboljih praksi u online prodaji. EMOTA trgovcima, koji ispunjavaju kriterije povjerenja i sigurnosti kupovine, nudi aktivnu podršku u brojnim aspektima poslovanja, od pitanja vezanih za europsku legislativu, zaštitu potrošača, pitanja povjerenja i sigurnosti u Internet kupovinu do pitanja privatnosti i zaštite podataka…

Buying On Ebay With Apple Ipad Air

6. U čemu je oznaka EMOTA bolja od konkurentskih certifikata?

Na razini EU postoji već desetak elektroničkih oznaka povjerenja. Različite potrošačke udruge pa i kreatori politike su više puta istaknuli pitanje zbunjenosti potrošača, suočenih s različitim izgledom i logotipom oznaka, posebno u kontekstu prekogranične kupovine. Neke od tih oznaka pokrivaju aspekte privatnosti, neke sigurnost plaćanja i tako dalje.

Oznaka trgovcima omogućava pristup širem krugu potrošača u EU

EMOTA oznaka povjerenja pokriva cijelu transakciju između trgovca i potrošača, uključujući i aspekte privatnosti, sigurnosti plaćanja i minimalne razine usluge. Istovremeno, za cilj ima pomoći potrošaču u prepoznavanju legitimnih oznaka pouzdanosti od onih potencijalno problematičnih. Trgovci EMOTA oznaku ne mogu istaknuti samu po sebi, ona mora biti prikazana zajedno s nacionalnom oznakom povjerenja, certificirane od strane EMOTE. Oznaka, koja je pod nadzorom nacionalnih trgovinskih udruženja već priznatih i uglednih na svojem tržištu, podiže standarde iskustva online kupovine i omogućava razvoj tržišta u izrazito pozitivnom smjeru za potrošača.

7. Što konkretno oznaka EMOTA predstavlja potrošaču?

Glavni smisao i prednost EMOTA oznake povjerenja je jamstvo da je usluga pojedinog trgovca sigurna, pouzdana i u skladu sa zakonom te usklađena s nacionalnim, ali i europskim kriterijima sigurnosti online kupovine. Ispunjavanje kriterija za dobivanje oznake redovito se provjerava kod trgovaca. EMOTA oznaka povjerenja je jamstvo da trgovac kojem je dodijeljena nudi jasan, cjelovit i točan opis proizvoda te potrošaču pruža sve potrebne informacije prije nego obavi narudžbu. Potrošač je, prije obavljene kupovine, informiran o svim uvjetima i ograničenjima, svi dodatni troškovi su jasno, pravovremeno i transparentno prikazani (porez, dostava, razne doplate,…).

Jedna od najznačajnijih dilema kod online kupovine je podrška nakon same kupovine, a EMOTA oznaka potrošaču jamči podršku u slučaju raznih poteškoća s kupovinom, kao što su na primjer oštećeni paketi, kasne ili nepotpune dostave.

8. Ako unatoč EMOTA oznaci dođe do nezadovoljstva proizvodom, kako EMOTA štiti potrošača?

Ako potrošač spor ne može riješiti izravno s trgovcem, može uložiti pritužbu nacionalnom tijelu koje dodjeljuje oznaku. Usluga je besplatna i na kraju mora biti postignuto odgovarajuće rješenje prigovora. EMOTA se u primjeru pritužbi i nezadovoljstva služi medijacijom odnosno alternativnim rješavanjem sporova jer su ti izvan sudski postupci brži, lakši i učinkovitiji.

9. Koliko je stvarnih prijevara i nezadovoljstva kupaca prilikom online kupovine?

Unatoč uvriježenom mišljenju javnosti, prijevare kod online kupovine su vrlo rijetke u usporedbi sa više sto milijuna narudžbi u Europi, daleko ispod 0,5%. Europska središnja banka je u srpnju 2015. objavila da je ukupni udio prijevara, povezanih s kartičnim načinima plaćanja 1,14 milijardi € ili 0,0039%.

Broj prijevara u internetskoj trgovini je manji od 0,5 %

Web trgovci, kartične tvrtke, pravosuđe pa i sami potrošači su danas mnogo bolje pripremljeni. Mobilno bankarstvo omogućava brzi pregled uplata i u onim rijetkim primjerima kada postoji mogućnost prijevare, ista se može brzo prepoznati i spriječiti. Naravno, to ne znači da potrošači više ne moraju provjeriti je li neki trgovac pouzdan ili nije. Ako trgovac ima za cilj pridobiti europskog potrošača mora se pobrinuti da u svom poslovanju ima implementiranu odgovarajuću razinu sigurnosti potrošača, prepoznatu i važeću u cijeloj EU.

10. Kada možemo očekivati certifikat povjerenja na globalnoj razni koji će obuhvatiti sva rastuća tržišta?

Oznake povjerenja rješavaju specifične potrebe tržišta i pri tome je vrlo važno da su i trgovci i potrošači upoznati sa svojim pravima i obvezama. One se razlikuju ovisno o tržištu, posebno kada je riječ o globalnoj razini. Iz tog je razloga globalni pristup u ovom trenutku jako težak jer si svako tržište može priuštiti implementaciju specifične mjere s obzirom na stupanj razvoja. Troškovi dodatnih usklađivanja tako bi se na kraju odrazili u cijenama proizvoda i usluga. Tijekom vremena te će se specifične mjere tržišta mijenjati što će vjerojatno za posljedicu imati diskretnije i sofisticiranije potrebe.