Google AdWords je Google alat za oglašavanje u kojem oglašivači licitiraju za određene ključne riječi kako bi se njihovi oglasi prikazali na što boljoj poziciji u Google tražilici. Još uvijek postoji puno skeptika koji se pitaju funkcionira li Google AdWords, ali činjenica da neki od najvećih potrošača za AdWords plaćaju vrtoglavih 40 milijuna dolara godišnje dovoljno govori sama po sebi. Detaljnije podatke možete vidjeti u info grafici WordStream-a.
Izvor: WordStream
Svi ste sigurno u ulozi kupca na Google tražilici primijetili da prvi rezultati koji se prikazuju na sebi imaju oznaku „Ad“. Ta oznaka nam govori da se radi o plaćenom oglasu na AdWords-u. Ono po čemu je taj način oglašavanja postao primamljiv za većinu trgovaca jest način naplate Pay-per-Click, što zapravo znači da se oglašavanje naplaćuje samo kada i ako netko klikne na navedeni oglas. Ukoliko nitko ne bude zainteresiran za vaš oglas, nećete morati ništa platiti, a iznos koji ćete platiti nakon što netko klikne na oglas, ovisi samo o tome koliko ste spremni dati.
4 stvari koje mogu učiniti AdWords jeftinijim i profitabilnijim
1. Naučite ga koristiti
Ovo je prvi razlog zbog kojeg ljudi obično bacaju novac, jer se nisu dovoljno posvetili samom načinu korištenja. Nažalost, AdWords nije toliko jednostavan za korištenje, te svakako morate uložiti određeno vrijeme za učenje, proučavanje i testiranje da biste postali uspješni. Ne odustajte prebrzo. AdWords je živa stvar čije učenje nikada ne prestaje. Google besplatno nudi sve potrebne materijale za učenje i sve je dostupno na internetu. Dio korisnih informacija možete pronaći na stranicama poput AdWords Pomoć, Academy for Ads, Google Partners i mnogim drugim. Izdvojite vrijeme i za edukativne webinare kojih je danas sve više.
2. Suzite specifičnost ključnih riječi
Ako izaberete široko poklapanje ključnih riječi, veća je mogućnost da će se vaš oglas prikazivati širokoj publici za koju će on često biti irelevantan, te to može dovesti do uzaludno potrošenih klikova, a u konačnici i više potrošenog novca. To ne znači da svaki put morate usko specificirati riječi, ali dodajte negativne ključne riječi koje će blokirati prikazivanje oglasa u irelevantnim pretragama. Licitirajte i cijele fraze, te redovito pratite koje ključne riječi ljudi pretražuju.
3. Postavite si realan budžet i strategiju licitiranja
Određivanje budžeta i licitacija može uzeti puno vremena, ali ne trebate previše komplicirati. Odredite koliko ste realno spremni potrošiti na kampanju i postavite dnevni cilj sukladan tome. Što se tiče licitiranja, možda je svejedno bolje ručno licitirati, bar na početku, dok ne shvatite kako AdWords funkcionira.
4. Pratite potrošnju
Puno čimbenika može utjecati na to hoće li potrošnja izbjeći kontroli. Ažuriranje određenih algoritama može uzrokovati vrtoglavu potrošnju, vaše ključne riječi možda aktiviraju neželjene klikove ili imate postavljenu automatsku licitaciju. U svakom slučaju, važno je da ste izuzetno aktivni i svakodnevno pregledavate KPI (Key Performance Indicator) i potrošnju.
Gdje početi?
Prije no što počnete s postavljanjem kampanje, provjerite koliko se vaša konkurencija oglašava preko AdWords-a. Izuzetno je važno da poznajete svoju konkurenciju, koje ključne riječi koriste, kako izgledaju njihove landing stranice i slično. Nije zabranjeno ugledati se na bolje od sebe, ali nemojte samo kopirati. Zatim postavite budžet. Za početnike je dobar izbor odabir dnevnog budžeta za oglašavanje. U tom će se slučaju automatski formirati ponuda za plaćanje po kliku koja će biti u okviru budžeta. Nakon što se potroše dnevna sredstva za reklamiranje, AdWords prestaje prikazivati vaš oglas u pretragama na vrhu.
Isto tako, morate znati da sama cijena po kliku ne određuje poziciju vašeg oglasa, za to je zaslužan i Quality score. To je faktor koji određuje važnost oglasa za osobu kojoj se prikazao tijekom pretrage, odnosno pokazuje koliko se oglas poklapa s time što je ona pretraživala. U praksi to znači da, bez obzira na to što platite veliki iznos, vaš oglas će se samo određeno vrijeme prikazivati na prvoj poziciji. Ukoliko nitko ne klikne na njega, Google prepoznaje da ljudima nije relevantan i pada mu Quality score, te nestaje s vrha pretraga. Quality score se ocjenjuje na ljestvici od 1 do 10, te se množi s cijenom po kliku (Pay-per-Click) i time se dobije AdRank koji je zaslužan za rangiranje oglasa.
Kako odabrati vrstu AdWords kampanje?
Google AdWords ima dvije mreže oglašavanja: pretraživačku (search) i prikazivačku (display) mrežu. O ciljevima oglašavanja ovisi koju je bolje izabrati.
Search kampanja je najučestalija i na taj se način oglasi prikazuju na prvim stranicama Google tražilice. Takav oblik je vrlo učinkovit, jer vam omogućuje da ciljate publiku prema proizvodima ili uslugama koje pretražuju u određenom trenutku, te se uvijek preporučuje. Posebno ako prodajete proizvode koji su ograničeni i korisnici ih traže kad im zatrebaju. Ova kampanja je dobra i kada imate ograničen budžet, jer na taj način okupljate ciljanu publiku koja traži određeni proizvod u određenom trenutku kao u idućem primjeru.
Oglasi u pretraživačkoj kampanji omogućuju i da u njih dodate svoju web stranicu, adresu tvrtke, broj telefona i ostale kontaktne podatke, a oni ujedno potiču potencijalnu stranku da poduzme određenu akciju poput poziva, kupnje ili samog klika na oglas.
S druge strane, display kampanja je odličan izbor ako želite ljude upoznati sa svojim brendom i novi ste na tržištu, želite istaknuti određene akcije i popuste ili se bavite prodajom proizvoda i usluga koje ljudi neće odmah kupiti (npr. nekretnine, automobile, …). Google će u tom slučaju vaše oglase postaviti na mnogobrojne stranice na internetu – na Google pretraživačku mrežu. To su stranice poput portala s vijestima, YouTube kanala i slično, a iz Googlea poručuju da je takvih stranica preko 2 milijuna. Prikazane oglase će potencijalne stranke vidjeti dok čitaju vijesti ili slušaju glazbu, te je u takvom slučaju važno da su oglasi atraktivni i interesantni da biste ih privukli.
Nemojte odmah imati previsoka očekivanja
Nakon što uložimo novac i oglašujemo se dva mjeseca, očekujemo da će se to odmah primijetiti na našem poslovanju, a ako se ništa ne promijeni, prestajemo s oglašavanjem. Krivo! Razmislite zbog čega se to možda događa. Imate li dobro organiziranu web stranicu? Mogu li se na njoj ljudi jednostavno snaći? Nekada je upravo to problem, pa ne smijete zaboraviti: AdWords će vam dovesti zainteresirane ljude, ali ne može prodavati umjesto vas.
»» [GOOGLE NOVOST] Što vam sada omogućuje AdWords?
Mišljenje stručnjaka: Univerzalni odgovor je testirati, testirati, testirati …
Tražili smo mišljenje Miroslava Varge (Escape), data analitičara i jednog od nekolicine GCT (Google Certified Trainer) u Google Adriatics regiji s velikim iskustvom u radu s AdWords sustavom:
Mogu li web trgovci u nekom prihvatljivom roku sami naučiti koristiti AdWords?
Naravno da mogu. Nije AdWords nesavladiv i sama tehnika oglašavanja i postavljanja računa može se svladati relativno brzo. Štoviše, i mi na našoj PPC Akademiji često educiramo zainteresirane kako da to samostalno naprave što bolje.
Problem nastupa kasnije kada oglašavanje počinje. Vremenom je potrebno raznim zahvatima pokušati popraviti isplativost i povećati efikasnost ulaganja. Naravno da ni konkurencija ne spava i ukoliko niste posvećeni svojim kampanjama, vrlo je izvjesno da nećete ‘izvući’ maksimalne efekte. Kako bi uspjeli, potrebno je trajno testirati, prilagođavati i mijenjati kampanje, a za to treba vremena. Kada plaćate AdWords agenciju vi u stvari plaćate vrijeme kojeg (nikada) nemate dovoljno da bi sve naučili i primijenili u praksi. Sve je znanje besplatno dostupno na internetu. Ako se posvetite AdWords kampanjama koliko treba, više nemate vremena za svoj core business.
Kada web trgovci mogu očekivati rezultate i povećanje prodaje?
Odgovor je vrlo jednostavan – u roku 15 min mogu očekivati prve rezultate ako gledaju npr povećanje broja posjeta u web-shop. Ako očekuju povećanje prodaje, a nisu pripremili sve potrebno (jednostavan postupak naručivanja i plaćanja, ispravan postupak ovjeravanja kreditne kartice, usklađene cijene spram konkurencije i niz ostalih detalja) moguće je da im nikada ne poraste prodaja. Čak je moguće da im prihod padne!
Naime, ulaganjem u oglašavanje više ljudi vidi da su im npr. cijene pretjerane. Osoba koja nečim nije zadovoljna, reći će to dvadesetorici. Osoba koja je zadovoljna, samo petorici. Tako oglasnom kampanjom brže ide usmena predaja ili rasprava na forumu da ste preskupi i nitko ne želi više kupovati kod vas.
Kako danas biti drugačiji i istaknuti se u svijetu oglasa?
Pitanje kreative, poruke, brenda i isticanja na tržištu je staro koliko i oglašavanje. Osobno još nikada nisam pogodio od prve na koju će poruku kupci bolje reagirati. Zato je potrebno trajno sučeljavati razne oglasne poruke i testirati te poruke ovisno o tome u kojoj je fazi kupac u ciklusu kupnje, na kom području živi, kakve navike su na tržištu i niz drugih faktora.
Najbolji case kojim smo testirali ponašanje korisnika vezano uz isticanje oglasima i dan danas ćete pronaći ako uguglate ‘žuta žipka’. Nekada nije čak ni toliko bitno isticati se, koliko je važno dobrom porukom dotaknuti ljude. Legendarna je priča o Roser Reevesu koji je slijepcu dopisao nekoliko riječi i time uspio potaknuti ljude na značajno više davanja milostinje. Naći ćete niz preporuka i dobrih savjeta uguglate li primjerice ‘savjeti za pisanje adwords oglasa’, ali preporučujem svakom da trajno testira i mjeri efekte. Nekada je zadatak oglasa da privuče kupce, nekada da ih usmjerava prema kupnji, a nekada da proda. Nisu to nužno iste poruke i tajming tu igra također veliku ulogu. Univerzalni odgovor je testirati, testirati, testirati …