Uvođenje poreza u digitalnu ekonomiju i što to može značiti za web trgovce

1147

Članak je objavljen u tiskanom izdanju magazina Progressive, te ga ovdje također donosimo u cjelosti:

Krajem trećeg mjeseca ove godine, Europska komisija je predložila nova pravila kako bi se osiguralo da se digitalne poslovne aktivnosti oporezuju na ravnopravan način koji bi trebao poticati rast. U nastavku pročitajte što su točno predložili, te što će to značiti za web trgovce. Svoj komentar je dao i mag. Darko Dujić, direktor grupe Ceneje koja u sklopu inicijative Shopper’s Mind brine za razvoj ecommercea u regiji.

Zašto je došlo do promjene?

Europska komisija je na sastanku Europskog vijeća predložila uvođenje 3 % poreza za digitalne usluge. Komisija na svojim stranicama navodi da je prijedlog dan zbog toga što današnja međunarodna pravila nisu prikladna za suvremeno svjetsko gospodarstvo i ne obuhvaćaju poslovne modele koji mogu profitirati preko digitalnih usluga u određenoj zemlji, bez da su u njoj fizički prisutni. Osim toga, navode i da trenutna porezna pravila ne prepoznaju nove načine ostvarivanja profita u digitalnom svijetu, posebice ulogu koju korisnici imaju u stvaranju vrijednosti za digitalne tvrtke. Rezultat je neusklađenost mjesta na kojem se stvaraju vrijednosti, odnosno profiti, te mjesta na kojem se plaćaju porezi.

Komisija je dala dva zakonska prijedloga. U prvom žele reformirati porezna pravila tvrtke kako bi se zarada same tvrtke registrirala i oporezivala u državama u kojim korisnici značajno kupuju, a drugim bi pokušali uvesti privremeni porez koji bi pokrivao sve glavne digitalne aktivnosti koje trenutno izbjegavaju oporezivanje u EU.

Komisija navodi kako je prijedlog dan zbog toga što današnja međunarodna pravila nisu prikladna za suvremeno svjetsko gospodarstvo i ne obuhvaćaju poslovne modele koji mogu profitirati preko digitalnih usluga u određenoj zemlji, bez da su u njoj fizički prisutni.

Prvi bi prijedlog omogućio državama članicama da oporezuju dobit koja se ostvaruje na njihovom teritoriju, čak i ako tvrtka na njemu nije fizički prisutna. Nova pravila bi tako primorala online tvrtke da doprinesu javnim financijama jednako kao i fizičke trgovine. Prijedlog je da se online tvrtke oporezuju u tri slučaja i to ako:

  • prelaze prag od 7 milijuna eura godišnjih prihoda u državi članici
  • imaju više od 100.000 korisnika u poreznoj godini
  • sklope više od 3000 poslovnih ugovora za digitalne usluge u poreznoj godini

Nova pravila će promijeniti način na koji se profiti dijele među državama članicama, ovisno o tome gdje se korisnik nalazi u trenutku kupovine. S obzirom na to da još ništa nije odlučeno, ne preostaje nam drugo nego čekati hoće li ti prijedlozi biti prihvaćeni.

Što će to značiti za online trgovce?

O prijedlozima smo razgovarali s mag. Darkom Dujićem, direktorom grupe Ceneje koja vodi vodeće platforme za usporedbu proizvoda i ponuda, te je kroz inicijativu Shopper’s Mind posvećena poticanju ecommercea u regiji:

Darko Dujic

Potpuno podržavam cilj Europske komisije da se Europa razvije u svjetskog lidera u digitalnom gospodarstvu, na način da pomaže europskim tvrtkama rasti na globalnoj razini. Međutim, ne mogu shvatiti zašto želi da se zbog nesposobnosti oporezivanja kapitalnih prihoda velikih neeuropskih korporacija, uništi konkurentnost ostalih europskih digitalnih tvrtki koje rade na području digitalnog gospodarstva i konkuriraju istim. Svakako je važno razmotriti gdje nastaje profit, te gdje se oporezuje, ali zbog toga je potrebno postići dosljedan globalni pristup kako bi se izbjeglo dvostruko oporezivanje i bilo kakva potencijalna šteta. Porez na prihode je manjkav i kao takav je apsolutno neprihvatljivo rješenje. Naime, on bi mogao štetiti europskom gospodarstvu i konkurentnosti industrije. Još uvijek nije sasvim jasno tko će snositi gospodarski teret digitalnog poreza. Neizbježno je da će se povećanjem troškova najviše utjecati na male i srednje tvrtke, te kupce. Iako su cilj bile velike digitalne tvrtke, potrošači su oni koji će biti kažnjeni, a značajne gubitke bi mogle osjetiti upravo regijske i lokalne digitalne tvrtke, koje razvijaju lokalizirano iskustvo kupaca i trenutno uspješno konkuriraju velikim neeuropskim gigantima, te start-up projekti. Ako se prijedlog provede, trebale bi se osigurati zaštitne mjere koje uzimaju u obzir profitabilnost i vode brigu o tome da se izbjegne dvostruko oporezivanje i zaštita ulaganja. Prijedlog bi se trebao provoditi isključivo za tvrtke koje ne dolaze iz država članica, kako bi se tvrtke iz EU zaštitilo od nepovoljnijeg položaja na tržištu.

Porez na prihode je manjkav i kao takav je apsolutno neprihvatljivo rješenje, mogao bi štetiti europskom gospodarstvu i konkurentnosti industrije.

U grupi Ceneje, pod čije okrilje spada i Shopper’s Mind, posve smo posvećeni razvoju web trgovine u regiji, te se trudimo pomoći web trgovcima uspješno konkurirati u digitalnom poslovnom svijetu. Mislimo da je jedna od najvažnijih aktivnosti povećanje povjerenja u online kupovinu. Online trgovcima pomažemo u razvoju, te u okviru inicijative Shopper’s Mind nudimo specijalizirane ecommerce usluge koje im omogućuju konkurentnost u novom digitalnom poslovnom okruženju. Znanje na području ecommercea, iskustva s alatima, partnerska mreža, kontinuirano mjerenje zadovoljstva potrošača s web trgovcima i najveća regionalna konferencija s područja online trgovine Ecommerce Day, te najveće natjecanje web trgovaca u regiji Web trgovac godine, samo su neke od aktivnosti za razvoj online trgovine u regiji.

Zanima vas više?

Pročitajte i: