Danas se s pojmom “korisničko iskustvo” susrećemo na svakom koraku, u restoranu i kafiću ili na web stranici i u aplikacijama. Znate li da pozitivno korisničko iskustvo posjetitelje privuče da ostanu na vašoj web stranici i uvijek se ponovno vraćaju, a negativno uzrokuje da ju u trenu napuste?
UX design odnosno »user experience« design je proces koji prije završetka proizvoda (tj. web stranice i/ili aplikacije) uključuje brojne korake. UX zahvaća sljedeće:
- planiranje: analiza podataka, protok korisnika (user flow)
- istraživanje: skiciranje, žičano modeliranje, prototip
- design: ukupni grafički identitet, dizajn (mockup), konačni design
- programiranje
- osiguranje kvalitete: test brzine, traženje pogrešaka
- testiranje: praćenje ciljeva, provjeravanje analitičkih podataka, A/B testiranje, popravci na designu i/ili kodu
Za rješavanje određenog problema UX designer istražuje i isprobava mnogo različitih pristupa, jer unikatno rješenje ne postoji. To je kružni proces. UI design odnosno »user interface« design je vizualni dio procesa u kojem designer mora oblikovati cijeli koncept kojeg je u prethodnoj fazi predvidio UX designer.
Da lakše zamislite – UX designer je arhitekt, a UI designer je dizajner interijera koji cijelu priču povezuje u ugodnu vizualnu cjelinu. Granica između UX i UI dizajna vrlo je tanka i često se dogodi da je za UX i UI zadužena jedna osoba. Čak i u takvoj situaciji, proces ostaje potpuno jednak.
5 osnova odličnog UX designa
- Korisno: Sadržaj mora biti originalan i mora nuditi rješenje za korisnikov određen problem. Kod svakog elementa se treba zapitati: »Koji problem to rješava?«
- Jednostavno: Web stranica/aplikacija mora biti jednostavna za korištenje.
- Poželjno: Vizualni identitet brenda i drugi korišteni designerski elementi moraju izazvati pozitivne osjećaje i poštovanje.
- Može se pronaći: Sadržaj mora biti brzo dostupan na stranici.
- Vjerodostojno: Korisnici moraju vjerovati u to što im želite predstaviti, tj. prodati.
9 koraka kako oblikovati dobro korisničko iskustvo
1. Ostanite unutar konteksta
Korisnik uvijek mora znati gdje se nalazi na stranici i kako se tamo našao. To je kao kazalo novih pojmova u knjizi, tamo za svaki pojam možemo pronaći objašnjenje i informaciju gdje je korišten. Ako želimo provjeriti drugu riječ vratimo se na kazalo, a isto pravilo vrijedi i u korisničkom iskustvu. Uvijek moramo znati odgovor na pitanja zašto je korisnik ovdje i što želi učiniti. Ako nemamo odgovore, mogu se pojaviti sljedeći problemi: loš design, loše korisničko iskustvo ili još gore – oboje. Ako se to dogodi, vratimo se na prvu fazu – planiranje.
2. Korisnik je čovjek, a ne robot
S druge strane našeg korisničkog sučelja nalazi se čovjek. Ako želimo da on bilo što učini – kupi proizvod, registrira se na portal, dijeli sadržaj preko društvenih mreža – moramo mu se obratiti, kao da bismo razgovarali s prijateljem. Samo tako možemo izazvati pozitivne osjećaje i postići postavljen cilj.
Za lakše razumijevanje tog koncepta, pogledajmo nekoliko primjera lošeg korisničkog iskustva. U tim slučajevima često koristim izraz »robotsko iskustvo«.
Zanima me tko može zapamtiti takvu lozinku?
Biste li željeli ispuniti takav formular?
Prekomplicirano korisničko sučelje.
Nekoliko primjera dobrih korisničkih iskustava:
3. Tamo gdje je to moguće koristite samo jedan stupac sa sadržajem
Pravilo »manje je više« vrijedi i ovdje − korisnika pokušavamo jednim stupcem odvesti od vrha do dna stranice. Ukoliko imamo više stupaca, više elemenata, gumba, veća je vjerojatnost da će korisnik zalutati.
4. Informacije pokušavamo što više stisnuti
Neke web lokacije nude više različitih mogućnosti kako stupiti u kontakt s tvrtkom i informacije su razbacane po cijeloj stranici – na jednom dijelu Nazovite nas, na drugom Podrška korisnicima i slično. Informacije je najbolje stisnuti na jednu stranicu, kao što je to slučaj u sljedećim primjerima:
5. Ključne pozive na akciju (CTA) ponavljamo na više mjesta na stranici
Ako imate dužu web stranicu preporučuje se poziv na akciju ponavljati, ali ne smijete pretjerati. Ako je stranica stvarno dugačka, neka se gumb ponovi maksimalno 3x.
6. Na cijeloj web stranici i u aplikaciji koristimo isti stil
Kada dodajemo elemente na web stranicu vrlo je važno da održimo isti stil da ne bismo zbunili korisnika. Primjer: Ako imamo gumb za kupovinu u narančastoj boji na jednoj stranici, na drugoj ga ne smijemo promijeniti u crvenu boju.
7. U jednoj rečenici objasnimo korisniku što prodajemo
Prilikom dolaska na web stranicu korisnik mora odmah znati što je pronašao i zašto bi ga to moralo zanimati. Nekoliko primjera:
- Facebook: Bring the world closer together.
- LinkedIn: Welcome to LinkedIn, the world’s largest professional network with more than 500 million users in more than 200 countries and territories worldwide.
- Twitter: Connect with your friends — and other fascinating people. Get in-the-moment updates on the things that interest you. And watch events unfold, in real time, from every angle.
- eBay: eBay is where the world goes to shop, sell, and give.
8. Mogućnosti pokušavamo prikazati, a ne sakriti
Korisnici često vide mogućnost u obliku padajućeg izbornika (drop-down). Gdje je to izvedivo, pokažimo mogućnosti da ih odmah vide.
9. Uvijek navodimo prednosti za korisnika
Korisnicima nisu važne karakteristike, nego prednosti za njih, te ih zato moramo naglasiti. Razmislite ovako: ako kupujete kosilicu, zanimaju vas širina rezanja i volumen vreće za sakupljanje ili informacija kako brzo ćete pokositi travnjak i koliko ćete biti učinkoviti.
Članak je preveden sa Shopper’s Mind Slovenija – smind.si.
Zanima vas više?
Pročitajte i: